Ekonomigurun och Sparacash engagerar fler följare än bankerna.
Medieakademin, har på uppdrag av Sparbankernas Riksförbund, presenterat sin kartläggning över de ekonomiprofiler som når och engagerar flest på sociala medier.
Bland några av de mäktigaste finns flertalet influencers, eller så kallade finfluencers. Christian “Ekonomigurun” Karlsson, Marcus Lindblad på “SparaCash” och Felix Nordqvist är alla profiler med stor räckvidd som vunnit följarnas intresse och lojalitet via sina placeringstips och spartips.
Syftet med den här typen av kartläggningar är att visa hur dessa enskilda konton når enorm digital räckvidd med starka relationer till sin publik – starkare än många traditionella medier, säger Emanuel Karlsten, ordförande på Medieakademin, i ett pressmeddelande.
Det ekonomiska läget skapar ökat intresse
Årets raketer visar hur några ekonomi-fokuserade konton lockat till sig ett allt större intresse. “Rabattmamman”, ett Instagramkonto som tar hem en placering som Årets raket, har med sina nästan 72 000 följare på Instagram klättrat upp 6 570 placeringar på Maktbarometerns lista över samtliga konton.
Christian “Ekonomigurun” Karlsson ligger i toppen på flera listor, med en fjärdeplats på listan över alla plattformar, en förstaplats på Instagram och en andraplats på Tiktok. Marcus Lindblad på “SparaCash” kammar hem en 6:e plats på den stora listan och en andraplats på Yotube medan Felix Nordqvist är den med absolut störst inflytande i ämnet på Youtube. På totallistan når han en 18:e plats.
LÄS ÄVEN: Marcus Lindblad lär sina följare spara och investera: “Snålandet sitter i mitt DNA”