Margaux Dietz inviger det nya liveshopping-formatet: ”Fler ska bli intresserade”

Liveshopping-trenden växer sig allt starkare i e-handelsvärlden och influencers får ofta programledarroller i företagens sändningar. Nu har även marknadsplatsjätten Tradera hoppat på konceptet och lanserar den egna tolkningen av funktionen – Tradera Live Auctions.

Traderas vision är dock att inte bara företag, och de personer som varumärken hyr in för att leda liveshoppingevent, ska kunna genomföra livesändningar utan att alla företagets medlemmar ska kunna ha den möjligheten. Något som har fått utvecklas, på Traderas förfrågan, av liveshoppingpionjären Bambuser.

Att göra den cirkulära, digitala shoppingupplevelsen så lättillgänglig och engagerande som möjligt, både för säljare och köpare, är en viktig del i vårt arbete med att driva omställningen till hållbar handel, säger Stefan Öberg, vd för Tradera, i ett pressmeddelande.

Live Auctions kommer att invigas den 29 juni och Margaux Dietz har fått i uppdrag att leda den första sändningen. Premiäreventet kommer att genomföras till förmån för rörelsen Fridays For Future, även känt som Skolstrejk för klimatet, och alla intäkter från sändningen kommer att gå oavkortat till klimatorganisationen.

Förhoppningen är att fler ska bli intresserade av cirkulär konsumtion och det stora cirkulära utbudet, säger Daniel Wiskman, produktchef på Tradera.