Marknadschefen om Tiktok-succén: “Släng ut mycket av regelboken”

Adam Lassoued, marknadschef Wowto (Foto: Olle Olsson/montage)

Så har företaget lyckats få 87 000 följare på plattformen.

Fordonsbolaget, som nyligen bytte namn till Wowto, har haft stora framgångar på Tiktok. Med såväl influencers som inspirerande och utbildande innehåll har de lyckats locka till sig 87 000 följare på plattformen. Adam Lassoued är företagets nya marknadschef, som har stora planer för företagets närvaro på sociala medier.

Nyckeln till framgång

Att inspirerande och utbildande innehåll engagerar är nog inget nytt för de flesta som arbetar med marknadsföring på sociala medier. Men enligt Adam Lassoued handlar det mesta om att bara våga testa.

Släng ut mycket av regelboken och testa, testa, testa! Allt handlar om att lära känna sin målgrupp och vad de går igång på. I dag vet vi ganska mycket om vad våra följare vill ha men så var det verkligen inte i början.

Han säger att det är “learning by doing” i sin renaste form. Han säger också att de företag som vill lyckas på plattformen måste inse att den fungerar annorlunda än andra kanaler.

Min känsla är att många företag är låsta vid att innehållet ska följa övergripande brand guidelines men om du ska nå ut organiskt på Tiktok är det inte “klassisk” reklam som funkar, man får helt enkelt hitta andra sätt att få in sitt varumärke och budskap i kommunikationen.

Måste leva upp till det som kommuniceras

Men det handlar inte bara om att göra bra innehåll, det man kommunicerar på sociala medier måste man också kunna leva upp till även i andra möten med kunderna.

Jag tror också att fler borde tänka på att koppla ihop Tiktok med andra kanaler. Pratar vi om bildrömmar på Tiktok måste vi svara upp mot det när våra följare kommer till vår anläggning. Det är många bilälskande barn som hälsar på oss och då ser vi alltid till att de får lära känna bilarna, provsitta i dem och höra när vi varvar igång dem. På Wowto har de flesta varit biltokiga sen vi var små och vi vet hur mycket sånt betyder.

En ung målgrupp kan löna sig i framtiden

Influens frågar Adam Lassoued varför det är så viktigt för ett bilföretag att nå ut på Tiktok, där målgruppen är relativt ung. Han håller med om att vi i Sverige har en ganska ung publik på plattformen men att genomsnittsanvändaren i USA är runt 30 år. Han tror också att vi i Sverige kommer att se en äldre genomsnittlig ålder på Tiktok inom en snar framtid.

Samtidigt säger han att en ung målgrupp, även om de inte själv kan köpa en bil just nu, kan ge en långsiktig fördel för varumärket.

Lyckas vi etablera oss som den coolaste bilhandlaren bland en ung målgrupp är det något vi kommer få tillbaka om några år när det är dags för dem att förverkliga deras bildrömmar. Samtidigt ser vi redan idag hur våra unga följares föräldrar ser oss i sina barns flöden och faktiskt kommer in och köper sin bil hos oss.

Skalar upp influencer-arbetet

Företaget arbetar redan idag med ambassadörer och influencers, men då på andra sociala medier än Tiktok. De har bland annat arbetat med profiler som Jon Olsson, Emil Stegfeldt och Marcus Dubois. Enligt Adam Lassoued kommer företaget att skala upp sin influencer marketing i samband med att det nya varumärket är på plats.