Matilda Djerf investerar i nytt bolag: ”Vi blev alla lite smått kära direkt”

Erik Hoekstra och Matilda Djerf (Foton Instagram: floreagarden och djerfavenue)

”Vi har redan ett försprång”.

Influencern och entreprenören Matilda Djerf, grundare av det framgångsrika modevarumärket Djerf Avenue, skjuter in kapital till ett nytt bolag. Investeringen skedde i samband med en riktad nyemission för bolaget Florea, och Matilda var en av flera investerare.

Totalt tog man in 6 miljoner kronor. Och de som gick in i bolaget – förutom Matilda – var Joel Almqvist, medgrundare av Stronger, Dirlanda Invest, ECÅ invest, SSI invest, samt Urban Properties Holding. Sedan tidigare är Henrik Vikström investerare via Pixel Nordic AB och Henrik Grundén – före detta vd på Stronger – delägare. Det skriver Ehandel.

Florea grundades år 2020 av Erik Hoekstra, men i februari i år nylanserades företaget. Affärsidén föddes när Erik jobbade på blomsterkedjan Plantagen. Målet är att ”digitalisera blomsterlök- och fröhandeln i Sverige”, genom att presentera produkterna på ett nytt sätt än vad branschen tidigare gjort.

Jag insåg att en blomsort i mitt sortiment kunde ha sålt ganska plant i alla år, tills en vacker dag när en duktig influencer odlade den, skrev en jättefin text om hur den var och såg ut, tog fina bilder och veckan efter var den sorten slutsåld i alla Plantagens 140 butiker. Där föddes tanken, säger han till Di.

Erik ska ta fram ett flertal bilder, rörligt material och filtreringsmöjligheter för att förenkla köpbeslutet för kunden. Han ska även skapa guider kring vilka sorter som passar bäst en plats, till exempel ”skuggläge” eller ”odla på balkong”.

Och sedan nylanserigen i början av 2022 har Florea omsatt runt 5 miljoner kronor, samtidigt som man gjort 1,5 miljoner kronor i förlust. Men under 2023 ska bolaget vända till vinst och denna ska landa på cirka 2–4 miljoner kronor, menar Erik, och omsättningen ska nå 20-25 miljoner kronor.

Det är viktigare än någonsin att ha ett lönsamt bolag i grunden. Vi har redan ett försprång eftersom vi är unika i den här branschen så vi har ingen jättebrådska. Vi vill göra det i en lönsam takt med bra kvalitet helt enkelt.

För att nå dit ska man bland annat bygga en lojal kundgrupp, och det är precis det som Matilda Djerf ska hjälpa bolaget med.

Vi valde de personer som vi tyckte var duktiga och som kunde tillföra någonting. Så vi bjöd in Matilda och Rasmus Djerf till vårt kontor, presenterade varumärket och vi alla blev lite smått kära direkt, säger Erik Hoekstra.

Det färska kapitalet ska även gå till anställning av personal, nya lagerinköp samt till e-handelsföretagets expansion till nya marknader.