Musik för de olika plattformarna.
Många plattformar, som Instagram och Tiktok, ger användarna tillgång till ett stort bibliotek av musik. I ett inlägg som innehåller reklam, för företag eller egen verksamhet, kan det säkert vara lockande att använda en trendande låt, men faktum är att det kan vara brottsligt.
Förra året krävdes Katrin Zytomierska och hennes Clean Eating på 200 000 kronor i ersättning för för brott mot upphovsrättslagen. Anledningen var att hon använt, ”The winner takes it all”, av Abba,i ett reklaminlägg för Clean Eatings produkter.
Den här musiken får du använda
Influencer marketing-byrån Nine Agency har på sin Instagram publicerat en sammanfattning av hur man kan gå tillväga för att se till att musiken man använder i reklaminlägg inte ska leda till dryga böter.
Om du vill använda en viss låt, eller ett visst ljud, behöver du köpa rättigheter för att få använda dessa. Ett annat sätt är att använda musik som är “royalty-free” och godkänd att använda i reklamsammanhang.
Du kan söka på den här typen av musik på flera ställen, ett av dem är Epidemic sound. Du kan också hitta musik, som är fri att använda, på de olika plattformarna.
För Tiktok
I plattformens ljudbibliotek väljer du “commercial sounds”, där hittar du musik som får användas i reklamsammanhang och sponsrade inlägg.
För Instagram
Metas har ett eget ljudbibliotek för kreatörer, Meta sound collection, där du kan söka upp musik som du kan använda i dina inlägg. När du hittat ett ljudspår du tycker passar, kan du söka på låten i funktionen “musik” på Instagram.
För Youtube
Även Youtube har en egen samling ljud som du kommer åt via studion (studio.youtube.com) där du skapar och laddar upp dina videor. Här kan du hitta musik som är fri att använda på din kanal, även för videor som innehåller reklam.