Dags för kreatörerna till Tiktoks populäraste videor att få sin del av annonskakan.
I maj presenterade Tiktok att de skulle rulla ut en tjänst som heter Tiktok Pulse som ska ge annonsörer möjlighet att lägga sitt sponsrade innehåll bredvid de populäraste inläggen som rullar under “For you” kategorin på Tiktok. Detta handlar om de videor som tillhör appens top fyra procent mest visade.
För kreatörerna kommer det innebära att annonsintäkterna skulle delas 50/50 mellan Tiktok och de som har sitt innehåll bland de fyra procenten. Det kommer att finnas 12 kategorier av annonser inklusive skönhet, mode, matlagning och spel.
Men sen nyheten i maj har det inte hänt mycket med Pulse som dragits med förseningar i lanseringen. Men igår var det flera personer som skrev inlägg på Twitter som innehöll skärmdumpade inbjudningar från Tiktok som förklarade att de uppfylde kraven för att ansluta sig till tjänsten. I inbjudan fanns det en del kriterier som skulle uppfyllas. Förutom att man ska följa appens riktlinjer så måste man vara över 18 år, ha över 100 tusen följare och man måste lägga upp fem inlägg under 30 dagar.
I inbjudan står det också klart och tydligt att ens berättigande till medverkan inte garanterar att ens videor kommer väljas ut och därmed garanteras inte heller några inkomster.