Tiktok testar virtuella influencers – kan AI knäcka kreatörerna? 15 april, 2024Plattformen storsatsar på AI, även för sponsrat innehåll. Först kom Song generator, som gjort det möjligt för användare...AIannonseringavatarerTikTok
Plattformens nya annonserbjudande: Sponsrade filter 22 mars, 2024Annonsplaceringen ska ge varumärken längre räckvidd. Snapchat, som gjort sig kända för sina kreativa kamerafunktioner, så kallade AR-linser...annonseringARfilterSnapchat
Tiktok låter varumärken använda influencers röster i sina annonser 19 mars, 2024Kreatörers ljudklipp görs tillgängliga i ljudbiblioteket för företag. Tiktok utökar nu sitt utbud av valbara ljud som varumärken...annonseringljudröstbibliotekTikTok
Ny nordisk rapport: Annonsörerna satsar allt mer på podcast 6 mars, 2024Medieköpare har ett högt förtroende för podcastkreatörer. Podcastbolaget Acast presenterar en ny rapport om hur nordiska medieköpare planerar...AcastannonseringPodcastrapportStatistik och data
Acast lanserar nytt planeringsverktyg för annonser: ”Ökar skalbarheten” 9 november, 2023Annonsörer kan se lediga annonsplatser i realtid. Acast fortsätter utveckla sin självbetjäningsplattform och lanserar nu en funktion för...AcastannonseringPodcast
Meta lanserar ai-drivna annonsfunktioner 5 oktober, 2023Kan spara minst fem timmars arbete i veckan. Bakgrundsgenerering, bildexpansion och textvariation. Det är några av de nya...AIannonseringInternationelltMeta
Efter förvärvet – Podchaser lanserar ny annonsmaskin: ”Branschens intelligensmotor” 13 juni, 2023”Omvandlar det som en gång var konsten att köpa podcasts till sann vetenskap”. För ett år sedan plockade...AcastannonseringPodcastPodchaserTech
Podcasts vinner ännu mer mark – nära en halv miljard i intäkter 4 maj, 2023”En betydligt högre tillväxttakt”. Under 2022 ökade annonsinvesteringarna för podcasts med 22 procent. För 2023 och 2024 är...annonseringIAB SverigeIRMPodcastSverigeSveriges Tidskrifter
Perfect Day Media lanserar nytt annonsformat i podcast: ”Möter marknadens efterfrågan” 31 mars, 2023”Lagt stor vikt vid att tänja på de kreativa gränserna”. Perfect Day Media står bakom några av Sveriges...annonseringPerfect Day MediaPodcast
Ny plattform för annonsörer – ska minska klimatpåverkan: ”Ett höghastighetsinternet” 16 februari, 2023”Onödigt dataspill”. En ny plattform, grundad på egenutvecklad streamingteknik, har lanserats. Mer exakt är det företaget ”Seen This”,...annonseringHållbarhetSeen ThisTech