Ny agentur gör entré: ”Ser oss inte som ett klassiskt influencernätverk”

Isabelle Wallin och Melina Guelli (Foto: ismeicons.com)

En ny influencerbyrå har klivit in i matchen. Byrån kallar sig Isme Icons och är grundat av entreprenörerna Melina Guelli, Isabelle Wallin, Marwin Gordon och Joakim Falk.

Något som de alla har gemensamt är att de har olika roller i e-handelsbolaget Weard, som tillverkar underkläder av bambu. Weard har växt explosionsartat sedan starten 2019, dels tack vare regelbundna influencer-samarbeten med både små och stora profiler. Något som de kommer att ta med sig in i sin nya satsning.

Vi har hittat rätt i influenceraffären för Weard och kan nu applicera det vi har lärt oss på andra varumärken, säger Melina Guelli till Breakit.

På Weard har vi genomfört drygt 300 samarbeten med micro-influencers som har mellan 4 000 och 15 000 följare. Här har vi fått in bra data på vilka som konverterar för den målgruppen vi vill nå ut till. I och med att vi har en målgrupp som även andra vill nå så tror vi att vi kan hitta synergier till Isme. Vi har också gjort mycket reklam i några av Sveriges största poddar och samlat in data härifrån.

Enligt Melina ska Isme Icons ”sätta både influencers och varumärken i centrum, med KPI:er på vardera sida”. Hur byråns tjänster och samarbeten kommer att se ut på sikt, är något som man vill hålla öppet.

Man ser flera olika möjligheter, som att till exempel starta varumärken tillsammans med influencers, likt Hubso, eller ta fram kollektioner och produkter. Men det som man vet säkert, är att man kommer att fokusera på längre partnerskap med både influencers och varumärken.

Vi ser oss inte som ett klassiskt influencernätverk. Det vi vill visa är att vi ser helheten för att skapa större samarbeten och större kampanjer, som blir en win win för båda parter för att kunna jobba långsiktigt. Och att vi har deras intressen som mål.

Kvartettens ambitioner är inte blygsamma. Redan från start har man börjat jobba sig ut mot andra markander.

Vi har börjat arbeta så smått mot Storbritannien nu. Om vi får in en kund och ser att deras största målgrupp är i Storbritannien så kan vi börja arbeta med brittiska profiler, säger Melina Guelli.

På frågan om det kommer att kliva in nya investerare i bolaget, svarar Melina att man vill hålla det öppen.

Målet är inte att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan vi behöver komma in och visa på resultat och att vi är bäst på det vi gör för att bygga upp en grund. Åtminstone till en början, avslutar hon.