Kommunikationsbyrån Patriksson Group lanserar idag, tillsammans med tech-bolaget uBIT, en ny plattform ”för lönsamma och effektiva samarbeten mellan varumärken och digitala kreatörer från hela världen”. Så beskriver man satsningen i ett pressmeddelande.
Den nya plattformen har fått namnet INC. Society, som står för ”Influencer Network Communication”, och ska vara lösningen på ett vanligt problem i processen att sammanföra varumärken med rätt profiler för rätt syfte.
Genom ett kvalitativt medlemsbaserat influencernätverk matchar INC. Society träffsäkert kreatörer och influencers med varumärken för kampanjaktivering i sociala medier. Som ett kombinerat relations-, och datadrivet verktyg underlättar INC. Society för varumärken att skapa rätt typ av varumärkessynergier mellan dem själva och content-skapare vid influencer marketing.
Den nya tjänsten ska även hjälpa varumärken att automatisera direct-to-consumer-marknadsföring genom kontinuerlig analys av förstahandsdata. Samtidigt får de företag som ansluter sig till den nya plattformen tillgång till strategisk rådgivning och verktyg som kan öka synlighet och engagemang i sociala medier.
Baserat på data kan man analysera vad för typ av innehåll och kampanjer som ska tas fram för att optimera räckvidd, engagemang och konvertering.
Från start består influencernätverket av mer än 200 kreatörer med bakgrund i entreprenörskap, styling, mode, skönhet, och design. Några kända profiler som ingår i INC. Society är bland andra Thérèse Hellström, Philip Conradsson, Rami Hanna, Sania Claus Demina, Emilia Silberg, Nisi Kastull, Lena Herrman, Anja Winkelman, Venetia Alia och Vivid Wu.
Tillsammans med Patriksson Groups kundportfölj och nätverk av influencers, presenterade sig en möjlighet att kombinera produktkommunikation, data och AI i en ny performance marketing-lösning för att skapa nya affärsmöjligheter globalt, säger Joachim Rittfeldt, uBIT:s vd och medgrundare.
Plattformen lanseras globalt och representerar profiler från Skandinavien, USA, Europa och Asien. Något som som möjliggör för varumärken och återförsäljare att expandera sin närvaro till nya marknader.
INC. Society är en revolutionerande tjänst där vi kombinerar 20 år av erfarenhet, insikter och nätverk inom mode och andra kreativa näringar med teknisk innovation. Vi kan nu ta performance marketing till en ny nivå och skapa skräddarsytt innehåll som driver varumärkeskännedom, bygger synlighet och utvecklar affären för både varumärken och kreatörer, säger Lena Patriksson Keller, grundare av Patriksson Group.
INC. Society lanseras som ett eget bolag inom Patriksson Group.