Ny podd-hubb gör sitt första förvärv – ”Norden är för litet”

Staffan Rosell (Foto: Press Podxgroup/ Markus Crépin Sundström)

”Vi ska bli ett internationellt podcastkollektiv, på riktigt”, säger vd:n.

Podcast-universumet fortsätter att växa och därmed ökar konkurransen på marknaden. De som nu breder ut sig är poddaktören Podx, som startades i våras. Bakom satsningen står Staffan Rosell, tidigare vd på Bauer Media, Patrick Svensk, grundare av Kanal 5 och Fredrik Said, tidigare Head of New Market Expansion på Acast. Med sig har grundartrion även investeraren Qalbo, som också är huvudägare i det Stockholmsbaserade musik-, podcast- och gamingbolaget Pophouse Entertainment.

Det Podx erbjuder är ”ett internationellt nätverk” som ska hjälpa kreatörer att ”bli ännu större och starkare”. På sin sajt skriver företaget bland annat:

Vi investerar i innehåll och affärsutveckling, internationalisering, kommersialisering och erbjuder finansiering till företag i vår koncern.

Att ingå i bolagets koncern är en del av affärsstrategin, då Podx mål är just att förvärva bolag och sedan hjälpa dem att växa och kommersialiseras. Närmare bestämt siktar bolaget på att genomföra ett tiotal köp per år. Det skriver Breakit.

Hela konceptet bygger på att de vi investerar i också blir delägare i Podx, förklarar vd:n Staffan Rosell och fortsätter:

Vi ska bli ett internationellt podcastkollektiv på riktigt. Vi har ett globalt perspektiv, och då är Norden för litet.

Nu har Podx gjort sitt första förvärv, och blir majoritetsägare i det franska podcastbolaget Nouvelles Écoutes, som ska vara ett av Frankrikes mest ledande aktör i branschen. I samma veva köper även Nouvelles Écoutes podcaststudion “Studio Minuit”, och blir därmed ännu större.

Frankrike är en spännande marknad som ligger långt fram vad gäller podcasts. I dessa bolag har vi hittat extraordinär kreativ och kommersiell kompetens. Det känns superspännande att få jobba vidare med teamet, säger Staffan Rosel och tillägger:

Vi valde Nouvelles Écoutes på grund av att de både har en kreativ förmåga att skapa bra innehåll och för att de är duktiga på affärer. De har bland annat de största franska lyxvarumärkena som annonsörer.

Vad prislappen landade på, vill dock Staffan inte avslöja.

Det är hemligt, säger han.

Podx är baserat i Stockholm och har redan cirka 15 anställda, i tio länder; Sverige, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Italien, Norge, Danmark och Latinamerika.