Nya agenturen satsar på produktion: ”Vi har redan stora namn i stallet”

Johanna Hennerberg, grundare och vd på Creators Agency

”Något vi upplever att större agenturer saknar”.

Den Stockholmsbaserade influenceragenturen Creators Agency slog upp sina dörrar hösten 2022. Idag representerar man fyra svenska profiler: Johanna Johnson, med båda sina Youtubekanaler, Maya Parnevik, Sandra Lindahl och Evelina Forsell.

Den som grundade företaget är Johanna Hennerberg, en ung entreprenör som tidigt vågade satsa på sin dröm.

Under min tid som student ville jag dra igång ett projekt med några av mina klasskamrater, och efter lite nystande så visade det sig att de inte var särskilt intresserade. Men av den korta processen som vi var i så startade det något i mig. Jag började gräva i hur jag upplever innehållet på Youtube och märkte att det fanns mycket i produktionen som man kunde ändra på för att höja tittarupplevelsen, säger Johanna till Influens.se.

Med den insikten skrev jag ihop en pitch och signade min första profil. Ur detta samarbete så växte ett arbetssätt och en affärsidé fram, som jag ville applicera på fler profiler. Idag vill vi hjälpa kreatörer att bygga en stabil plattform som de kan växa med. Vi ser kreatörerna precis som ett företag som behöver hjälp med strategier, tillväxt, produktion, juridik och allt däremellan oavsett om de har 10 000 eller 100 000 följare.

Nu ingår agenturen partnerskap med produktionsbyrån Crown Media, vilket innebär att bolaget kan ta sig an större projekt och leverera proffsigare slutprodukt.

Vi ser många fördelar med att ta hjälp med produktion, för att få ta del av den senaste kameratekniken samt höja nivån av videoproduktionen, säger Johanna Hennerberg och tillägger:

Efterfrågan har varit stor och vi ser att intresset för att gå med i ett nätverk som fokuserar mer på mjuka värden ökar bland kreatörer. Nu är vi redo för att äntra nästa fas!

Hur märker ni av efterfrågan?

När vi har analyserat marknaden har vi fått inblick i att kreatörerna tänker allt med på hur de bygger sitt personliga varumärke, och vilken typ av profil de vill vara. Men tittar vi istället på näringslivet arbetar företag frekvent med sitt varumärke. Så nu är det även dags att kreatörer arbetar mer med detta. Rent krasst så påverkar ju allt vårt personliga varumärke, även om vi inte vill det.

Vad menar ni med att ”äntra nästa fas”?

Att gå ihop med Crown Media känns som ett naturligt steg och det kommer att hjälpa oss på vår tillväxtresa. Produktionen kommer nu att ligga nära kreatören och vara mer hands-on än tidigare när man tagit in en konsulter för varje uppdrag, säger Johanna och fortsätter:

Detta steg är första steget för att expandera företaget. Vi ser fram emot att ta oss an utmaningarna för 2023, samt öppna upp platser för fler kreatörer.

Vilka utmaningar handlar det om?

Nu ska vi växla upp och etablera vårt företag på marknaden, vi har redan stora namn i stallet men kommer att börja blicka ut över marknaden för att ta in ett par fler profiler. Största utmaningen för oss nu kommer vara att nå ut genom bruset till annonsörer och partners, i en tid där inflationen är hög och budgetar dras åt.

Företagets affärsidé är att vara ”en heltäckande lösning för kreatörer som är på en tillväxtresa”.

Vårt mål är att kreatören skall känna att vi är lika insatta som en inhousebyrå. Vi vill bana väg för att varje kreatör kan arbeta mot sina långsiktiga mål och drömmar. Detta är något vi upplever att större agenturer saknar.

Vad har ni för mål för 2023?

I år vill vi ha en fysiskt plats där vi kan samlas och arbeta ihop, där kreatörer har möjlighet att arbeta co-working hos oss. Vi kommer ta in några nya profiler samt ta in en säljare, avslutar Johanna Hennerberg.