Nya podd-plattformen ska ge kreatörer högre intäkter: ”Först i världen”

I våras lanserade entreprenörsduon Leni Andronicos och Johanna Hoof appen Logcast, efter 13 månaders utvecklingsarbete. Logcast beskrivs som en podd-plattform där användarna kan spela in korta ljudklipp med hjälp av sin telefon och direkt ladda upp dem i ett flöde som liknar Instagrams.

När vi skrev om Logcast senast hade man precis plockat in 20 miljoner kronor via ett antal investerare. Då berättade duon att planen är att ta sig an den svenska marknaden först och sedan rikta in sig på Spanien, Storbritannien och USA. Mål som man nu har förverkligat.

Leni och Johanna har nu nämligen lanserat appen på den amerikanska marknaden, och i samband med detta har företaget även gjort en ny finansieringsrunda. Det skriver DiDigital.

De som nu har satsat på den nya app-plattformen är bland andra streamingproducenten J.R. McKee och skådespelaren och sångaren Jacob Latimore. Sedan tidigare har man fått in Niklas Carlheim-Mueller, som har jobbat med digital utveckling på Ericsson, Juan Serruya, tidigare utvecklingschef på Spotify, Simon Telian, styrelsemedlem hos Advanced Blockchain AG samt Adam Jafer, medgrundare av elscooterbolaget Voi.

Det är en utveckling som användarna önskar av dagens sociala mediekanaler, som kräver total skärmnärvaro. Jag tror även att Logcasts ljudformat kommer pådriva en mer autentisk och personlig kommunikation, säger Niklas Carlheim-Mueller.

Niklas Carlheim-Mueller sitter med i bolagets styrelse tillsammans med Linda Palmgren, vd på Bauer Media Group, och startup-investeraren Mathias Jussila.

Vi får en enorm erfarenhet med dessa tre och det är en otroligt bra tajming med den globala lanseringen av Logcast, säger Leni Andronicos.

Logcast har ibland jämförts med Clubhousekonceptet, som slog igenom i början av året, men grundarduon menar att plattformarna inte har så mycket gemensamt.

Clubhouse erbjuder enbart livesamtal, medan våra användare spelar in. Vi kommer inte ha de utmaningar som Clubhouse hade, säger Leni Andronicos och förklarar:

Något jag lärt mig under min tid som marknadsförare för techbolag som Spotify är att man under det första året inte ska optimera strategin för tillväxt och kundförvärv. Då utvecklar man inte ”stickiness”, vilket var vad som hände Clubhouse. Vår strategi är att optimera engagemanget och växa långsamt. Det är då man kan börja förvärva nya användare.

Växa långsamt och bygga engagemang på plattformen är alltså planen. Något som som bidra till detta är möjligheten för kreatörer att ta betalt från sina följare för sitt innehåll.

Det var själva anledningen till att vi startade. På Spotify står en procent av kreatörerna för 90 procent av intäkterna. Resterade får i snitt 36 dollar per kvartal. Så kan vi inte ha det. Hos Logcast kommer man kunna låsa in innehållet till ett eget pris där de får 88 procent av intäkterna.

Men betal-prenumerationer är inte det enda som ska generera intäkter. Logcast är i fullfart med att utveckla en betaversion av något som kallas NFT, eller ”Non-Fungible Token”, en typ av kryptoteknik som går ut på att användarna kan köpa och äga digitala produkter.

Vi blir först i världen med att kunna erbjuda NFT-poddar. Vi har även en tjänst på gång som heter Circles, där skapare kan bjuda in sina fans för att utbyta erfarenheter. Vi tror att framtiden för poddar är samverkan, avslutar Leni Andronicos.