Nya trenden: Influencers skapar innehållet – men delar inte det själva

Björn Tillman är Country Manager på influencerbyrån Promoty.

En del influencers skapar innehåll åt andras varumärken och marknadsför dem i sina kanaler, medan andra driver egna varumärken som de också marknadsför. Men det finns även en tredje variant, nämligen att influencers skapar innehåll åt andras varumärken men inte delar det själva. Det enligt en trendspaning från inbluencerbyrån Promoty.

Det handlar alltså om influencer-uppdrag där det inte ingår att sprida innehållet i sina egna kanaler, något som på många sätt varit grunden för hela idén med influencer marketing. Istället anlitas influencern för sin förmåga att skapa intresseväckande och säljande innehåll.

Enligt Björn Tillman, Country Manager på Promoty, kan utvecklingen kopplas till att allt fler vill se autentiskt innehåll och bilder på “vanliga personer” snarare än modellbilder eller fotografier från bildbanker. Han menar att innehåll som skapats av influencers ofta uppfattas som just autentiskt och äkta, samtidigt som det brukar hålla hög kvalitet.

Denna trend är särskilt stark i Norden, där influencer marketing ligger ett par år före jämfört med våra andra marknader, säger Björn Tillman i en kommentar.

Han lyfter fram flera fördelar med att arbeta med influencers på det här sättet. Dels går det ofta snabbare och är dessutom billigare än traditionell kampanjfotografering, och dels får varumärket i regel tillgång till en större bildvariation, menar han.

Genom att samarbeta med till exempel 15 influencers och begära tre foton från varje person, får varumärket ett mer varierat innehåll att använda i sina sociala medier än 45 foton från en och samma fotografering.

Jag tror inte att någon är intresserad av att titta på dussintals bilder från en och samma fotografering på sociala medier.

Björn Tillman lyfter fram det som är dilemmat med influencer marketing. Nämligen att företag vill sälja in produkter och tjänster, samtidigt som följarna förväntar sig underhållning och kommunikation, och gärna förkastar just marknadsföring.

Där har influencers – till skillnad från många varumärken – hittat den rätta mixen, tycker han.

Vår marknadschef gjorde en kort undersökning och tittade på ett antal Instagramkonton från olika varumärken. Då upptäckte hon bland annat att foton med influencers hade nästan dubbelt så många likes och kommentarer jämfört med andra inlägg.

Byrån Promoty grundades i Estland 2017 och finns i dag i åtta länder; hela Skandinavien och Baltikum, samt Finland och Nederländerna.