Nya VD:n om byråns framtid: ”Ska på riktigt ta plats”

Jakob Wigselius

I början av veckan meddelade Influencer marketing-byrån United Influencers att Sverigechefen Jakob Wigselius nu blir vd för den skandinaviska verksamheten. Anledningen är att företaget vill växa snabbare på nya och befintliga marknader, och att Jakob ska ha visat styrka inom det området.

Nu berättar han, för Influens.se, om det nya läget och om planerna framåt.

RELATERAT: Han blir United Influencers nya VD – ”branschen mognar”

Jag har funnits med i bolaget sedan starten 2015 och sett branschen växa fram och bolaget anpassas därefter. Så det blir roligt att få vara med och påverka de riktigt stora frågorna i både Sverige och Norge nu, säger Jakob Wigselius.

Kommer ni att gå in på fler nordiska marknader?

Vi paketerar idag nordiska upplägg från våra befintliga kontor i Sverige och Norge så tiden får utvisa om vi ser behovet av fysisk närvaro i övriga länder. I dagsläget tittar vi lite längre bort än just grannländerna.

På frågan om Jakob planerar att genomföra några större ändringar svarar han att bolaget främst fokuserar på att rekrytera nya talanger och växla upp teamen på befintliga marknader. Men mycket handlar även om att implementera en ny strategi, kopplad till plattformen UI Market, som United Influencers arbetat fram under de senaste åren.

Att utveckla en plattform och anpassa affären till en föränderlig bransch, som den som vi befinner oss i, har krävt långsiktighet från våra ägare. Men vi ser ljust på framtiden och har alla förutsättningar för att komma dit vi vill. Nu handlar mycket av arbetet om att rekrytera bra medarbetare som kan vara med och bygga tillväxt.

Ser du några utmaningar som ni kommer att behöva ta itu med?

Influencer marketing är en bransch i ständig förändring och det ställer således krav på att hela tiden vara flexibel. Nya sociala plattformar gör entré medan andra blir mindre relevanta. Detta ställer krav på vilket innehåll som fungerar på respektive plattform och vilken data vi behöver få tillgång till i vårt verktyg. Olika plattformar tjänar också olika syften när det kommer till varumärkesbyggande och konverterande möjligheter, samt vilken målgrupp du vill nå. Detta ställer såklart ytterligare krav på oss när det kommer till behovet av att alltid vara på tårna, säger Jakob och fortsätter:

Pratar vi utmaningar i form av konkurrens så är branschen fortfarande i det läget där fler seriösa aktörer gör att branschen får ett bra rykte och över tid formar detta en utveckling i positiv riktning. Influencer marketing är fortfarande en uppstickare gentemot de stora traditionella mediehusen och ska man på riktigt ta plats i det rummet så behövs en positionering av hela branschen.

Vilken är den första milstolpen ni ska nå?

Just nu handlar det om att fortsätta bygga verksamheten genom en hög kundnöjdhet sedan så har vår ambition alltid varit att bli Nordens ledande aktör inom influencer marketing. För att komma dit så ser vi vikten av att samarbeta med de agenturer som gör ett bra jobb i att representera influencers, samt att utveckla både byråverksamheten och den self-service lösning som UI Market erbjuder, avslutar Jakob Wigselius.