Podcastformatet är en snabbt växande kanal och nu bildas en ny utmanare på marknaden. Två svenska poddbolag, Soundtelling och Just Stories, slås nämligen ihop med danska Third Ear, och bildar storaktören Third Ear Studio.
Soundtelling grundades 2016 och jobbar med att producera ljudformat som poddar eller ljudböcker. Företaget har kunder som H&M Foundation, Ikea, Svenska Dagbladet, Folkhälsomyndigheten och Amazons ljudplattform Audible. Under 2020 omsatte Soundtelling 7,8 miljoner kronor, en ökning med 18 procent. Men samtidigt vände man från vinst till förlust. Rörelseresultatet landade på minus 2,6 miljoner kronor.
Just Stories är en podcastproducent som lanserades 2017 och som jobbar med kunder som bland annat SVT, Sveriges Radio, Spotify, Acast och Podplay. Under förra året ökade omsättningen med över 160 procent och summerades till 5,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet steg samtidigt med 190 procent och uppgick till över 900 000 kronor.
Det danska bolaget Third Ear har varit verksamma sedan 2009 och är en stor aktör i den danska dokumentärbranschen, men har även gjort produktioner som tagit den internationella marknaden med storm.
Den nybildade Third Ear Studio består nu av ett 30-tal journalister och producenter och Soundtellings medgrundare Martin Johnson tillsätts som vd. I samma veva lanserar man även ett dotterbolag i Norge. Målet är att bli ”Europas främsta studio för high-end ljudberättelser”, skriver man i ett pressmeddelande.
Vi vill att folk ska förknippa oss med samma kvalitetsstämpel som man förknippar med exempelvis HBO. Om det kommer från Third Ear Studio så ska det innebära kvalitet och program som är spännande, dramaturgiska och ambitiösa, säger Carl Fridsjö, medgrundare av Just Stories och nu styrelseordförande i det nya bolaget.
Bolagens gemensamma omsättning summeras till cirka 25 miljoner kronor under 2021, men under nästa år är målet att omsätta 45 miljoner kronor. Det skriver Breakit.
I samband med att affären går i lås avslutar man även sin första kapitalrunda, som resulterade i färska 6 miljoner kronor. Rundan leddes av den tidigare delägaren Co Made, H&M-arvingen Tom Perssons investeringsbolag, samt filmaktören Art & Bob.
Alla våra tre bolag har under sina år skapat starka relationer till lyssnarna – vi är en garant för kvalitet, och Third Ear Studio är ytterligare ett steg i att berätta de historier som kanske inte alltid kan få berättas någon annanstans. Vi ska skapa ett Pixar för ljud, som vi hoppas kommer ge eko över hela den dokumentära världen och inte minst till lyssnarna, säger vd:n Martin Johnson.