Över 2 miljoner kronor på två veckor – flera profiler stöttar Majblomman

Humortrion IJustWantToBeCool

Majblommans årliga insamling är igång. I år får organisationen, som samlar in pengar för att motverka barnfattigdom, stöttning av flera profiler i branschen. Några av dem som har dragit igång egna insamlingar för Majblomman är Nicole Falciani, Linda-Marie Nilsson och Rosanna Charles som tillsammans har samlat in nära 30 000 kronor i skrivande stund.

Humortrion IJustWantToBeCool, som främst jobbar med Youtube, är också ett gäng som tagit sin Majblomman-insamling på allvar. Gruppen fick in 800 000 kronor på fyra dagar, och efter drygt två veckor är insamlingen uppe i cirka två miljoner kronor.

Vi är otroligt glada och rörda över responsen vi har fått, detta hade inte gått utan allt engagemang från våra tittare, säger Victor Beer, en av medlemmarna i IJustWantToBeCool, i ett pressmeddelande.

Annons:
Annons:

Majblomman har samlat in pengar sedan 1907 och delat ut ekonomiskt stöd till barnfamiljer i Sverige så att dessa ska kunna ha råd med till exempel fotbollsskor, terminsavgifter till fritidsaktiviteter eller varma vinterkläder.

Helt enkelt saker som gör att barn kan vara barn, skriver företaget.

Under 2019 kunde organisationen dela ut nästan 30 miljoner kronor till behövande familjer, men förra året var första året på 113 år som Majblomman tvingades ställa in sin fysiska insamling. Därför lanserade man i år en digital variant av Majblomman som möjliggör donationer på distans. Organisationen valde även att ta hjälp av byrån Splay One och PR-byrån Micael Bindefeldt AB.

I år är det viktigare än någonsin att hitta alternativa vägar för att informera och peppa ungdomar, skolor och familjer att bidra till Majblommans arbete. Jag är så stolt över alla inblandade, säger Georgia Padovan, Client Manager på Splay One.

Förutom att samla in pengar har gruppen IJustWantToBeCool även uppmanat sina följare att starta sina egna digitala insamlingar för Majblomman, och på två veckor ska nära 4000 barn ha startat en insamling.

Inom ramen för årets pandemianpassade försäljning av majblommor testar vi många nya sätt för att nå barn som vill sälja majblommor i blombutiker online, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

Vi är så imponerade av hur gruppen lyckats prata om Majblomman med sin unika tonalitet, hur de kommunicerat viktiga och lite svåra frågor till sin målgrupp på ett sätt som får dem att lyssna och engagera sig.