På plats i LA: Off Script gör om – bygger marknadsplatser åt influencers

Tom Coleman och Pontus Karlsson från Off Script

”Ibland undrar man varför man är först med vissa ideér”.

För ett tag sedan skrev Influens.se en artikel om hur Off Script satsade hårt på marknaden i USA. Man höll på att plocka in miljoner och i den processen spenderar grundarna Pontus Karlsson och Tom Coleman nästan all sin tid i West Hollywood. När vi träffar dem på en lunchrestaurang utmed Sunset Boulevard blir den självklara frågan varför all tid spenderas här.

Densiteten av kreatörer, agenturer, spännande bolag och investerare är i en klass för sig här i LA. Kreatörsekonomin här är i framkant och det är av industriledarna här vi får bäst respons på det vi skapar. Nyss anslöt sig till exempel en av huvudpersonerna bakom Gwyneth Paltrows Goop och Kourtney Kardashians Poosh som rådgivare i Off Script. Både hon och våra nya investerare här ger oss ovärderliga introduktioner och rådgivning, säger Tom.

I och med dessa nya investerare som kommer med andra ögon har hela pitchen på vad Off Script är ändrats. Den uppdaterade säljpitchen, som testas löpande mot riktiga drakar i branschen, är att den som vill starta en kurerad e-handel med produkter från sina favoritvarumärken enkelt kan bygga en egen shop. De varumärken som väljs ut av kreatörerna blir ombedda att koppla upp sig till plattformen. Inventariet från det varumärket tillgängliggörs därmed och kan då handlas direkt från deras lager i influencerns shop. Kreatören kan då sälja produkterna till goda marginaler utan att ta finansiell risk, hantera logistik eller betalningar och slipper dyra lösningar för egen mjukvaruutveckling.

Desto fler kreatörer vi ansluter inom en vertikal (ett varumärkessegment reds. anm.), desto fler varumärken ansluter vi. Desto fler varumärken vi ansluter inom en vertikal, desto attraktivare blir vårt erbjudande för kreatörer inom vertikalen, säger Pontus.

Off Scripts tidiga idé om att vara en marknadsplats har alltså skrotas, nu är de infrastrukturen som hjälper influencers bygga sina egna marknadsplatser. Dessa marknadsplatser kopplar sedan kreatörer till sina sociala kanaler, vilket enligt grundarna gör att de aldrig blir låsta till en plattform. De behöver inte heller föra över sina följare till en ny plattform för sin e-handel utan köpen kan göras direkt genom till exempel Instagram.

Att sätta upp en shop för en influencer är gratis, det som i slutändan genererar pengar för Off Script är en procentsats på varje köp. Varje krona som konsumenten handlar för hamnar i företaget, som därefter betalar ut den procent som influencern respektive varumärket ska ha.

Vi har ett spännande exempel som lanseras inom kort, vår första blogg-fokuserade kreatör, en brittisk grooming-bloggare med nära en halv miljon besökare i månaden. Om vi får en trafiköverflyttning från blogg till e-handeln, i linje med Poosh, och en konverteringsgrad runt industristandard landar vi på runt 2000 transaktioner i månaden i hans shop. Med en kundkorg på i snitt 500 kronor har shoppen en omsättning på en miljon kronor i månaden, och det är då bara en kreatörs affär, och vi kommer att ha flera, säger Tom.

De priser som produkterna säljs till på respektive kreatörs marknadsplats är samma priser som varumärket själv säljer produkterna till. Men det finns många idéer om hur man kan ta konceptet och samarbetet vidare med olika typer utav kampanjer.

Vi arbetar high-touch med utvalda större kreatörer, främst i USA. Produkten och nya features utvecklar vi i samråd med dessa kreatörer. Det är spännande att se kreatörer med egna varumärken korsförsälja andra varumärkens produkter med sina egna, och använda insikter från sina marknadsplatser för produktutveckling inom det egna varumärket. Genom Off Script möjliggör de för andra kreatörer att sälja deras egna varumärkes produkter. Genom att bygga upp en stock utav produkt-taggat innehåll som genererar återkommande trafik på exempelvis YouTube, en blogg eller Instagram kan man som kreatör gradvis bygga upp passiv inkomst. När vi nått en tillräcklig grad av automatisering och en kritisk massa varumärken ser vi också potential i att tillgängliggöra vår plattform för mindre kreatörer, säger Pontus.

De båda erkänner att det har hänt väldigt mycket sedan i våras. Med de kontakter de knutit till sig här i USA, där en av dem varit seed-investerare i Pinterest, Stripe och Notion som nu även investerat i Off Script, är det allt annat än säkert att vi har sett slutet på vad Off Script kommer bli.

Ibland undrar man varför man är först med vissa ideér, och att bygga en tresidig marknadsplats-byggare är ett väldigt ambitiöst projekt. Potentialen är dock obegränsad och jag antar att alla entreprenörer har dagar av tvivel och dagar utan. Det är nyttigt, säger Tom optimistiskt.

Namnet kommer ju av det, folk som vågar kliva ur det skrivna manuset och gå sin egen väg, avslutar Pontus och måste iväg till nästa möte.