Philippa Parnevik tar upp kampen mot farlig strålning: ”Har fått enorm respekt”

”Ett perfekt exempel på när influencer marketing är som bäst”.

I början av 2021 blev det klart att syskonen Parnevik – Peg, Penny, Philippa och Phoenix – för första gången skulle ingå ett gemensamt kommersiellt samarbete. Det företag som signade kvartetten är Cubus och samarbetet är avsett att pågå under hela året.

Vi har redan fått se syskonen i en jeanskampanj och nu senast var även mamman Mia Parnevik med i Cubus sommarsatsning. Samarbetet har synts i bland annat tv-reklam, butiksmaterial och sociala medie-annonser, samt i syskonens egna kanaler med allt från podd till Instagram. Men nu tar Philippa Parnevik ett steg ut ur gruppen och lanserar en egen kampanj med företaget.

För två år sedan avslöjade en liten leverfläck på Philippas ben att hon hade drabbats av hudcancer. Idag vill hon väcka uppmärksamhet kring hudcancer orsakat av UV-strålning från solen, kallat malignt melanom, genom en badkollektion som är mer heltäckande.

Efter att jag fick hudcancer har jag fått enorm respekt för solen. Därför kändes det viktigt att få designa plagg som påminner oss alla om att skydda sig, skriver Philippa Parnevik på Instagram.

Att öka medvetenheten kring riskerna med solens strålning var en central del av Philippas kollektion, men en annan sak som var viktig för henne var att plaggen skulle tas fram återvunna material.

Jag har studerat hållbart mode så för mig är det viktigt att de plagg jag är med och skapar är gjorda av återvunnet material. Att tillsammans med Cubus kunna uppmuntra fler att shoppa smart, snyggt och mer miljövänligt gör mig både glad och stolt, säger Philippa Parnevik i ett pressmeddelande.

Kollektionen består av totalt tre plagg som är framtagna av Econyl, nylon som är helt tillverkat av plast och avfall från bland annat hav och industri, som gamla fisknät eller tygrester från klädtillverkningsföretag.

Bakom den här kampanjen, och samarbetet med syskonen Parnevik och Cubus, står influencerbyrån Make Sense Media.

Det här är ett perfekt exempel på när influencer marketing är som bäst. Philippa använder sina personliga erfarenheter, designkompetens och sociala kanaler för att nå ut med ett budskap och en produkt som hon brinner för. Samtidigt kan Cubus, som har resurserna att lansera kollektionen, få ut budskapet om sin egen satsning inom hållbart och smart mode, summerar Karin Hartelius Höglund, medgrundare på Make Sense Media.