Podchaser ska förutspå målgrupper med AI

Bradley Davis, Ross Adams

Hjälper annonsörer genom att analysera språket. 

Podcastdatabasen Podchaser lanserar en ny språkmodellsfunktion som möjliggör förbättrad träffsäkerhet för podcastannonsering. Genom AI och en språkmodell analyseras språket i podcasten för att förutsäga de sannolika lyssnarnas demografi.

Idag använder många marknadsförare förstapartsdata för att samla in demografiska data, men förstapartsdata kan vara svår att få ut och använda sig av. Ofta hindras marknadsförare av olika regelverk eller isolerad data inom olika organisationer. Med Predictive Demographics går det istället, baserat på en analys av språket i podcasts, att förse marknadsförare med både demografisk data och vilka podcasts som har rätt publik för kampanjen. 

I korthet innebär detta en mer omfattande inriktning för annonsörer med smart, ingående demografisk täckning för vår databas med mer än fem miljoner podcasts. Vi gör det möjligt för annonsörer att låsa upp värdet från podcasts genom ett tillvägagångssätt där publiken sätts först och att i slutändan upptäcka podcasts med outnyttjad annonspotential, en vinst för alla,  säger Bradley Davis, vd på Podchaser, i ett pressmeddelande.