Poddar kan dra in engångsbetalningar: ”Kan testa lyssnarnas aptit på premiuminnehåll”

Stacey Goers (Foto: Linkedin)

Kreatörer kan nu tjäna pengar på engångskurser eller unika avsnitt.

Nu kan en del podcast-kreatörer hos Acast ta emot engångsbetalningar från sina lyssnare. Mer exakt gäller detta de poddar som ingår i Acast+, en prenumerationsmodell som låter lyssnaren ta del av reklamfritt innehåll och bonusavsnitt.

Sedan vi lanserade Acast+ har kreatörer bett om en mer flexibel intäktsingång, speciellt för att testa Acast+ utan att behöva åta sig att skapa bonusinnehåll på lång sikt. Vi ser fram emot att se podcasters lansera nya erbjudanden mot engångsbetalningar, säger Stacey Goers, Product Senior Manager på Acast, i ett pressmeddelande.

Att kreatörer i Acasts plus-nätverk nu kan erbjuda engångsbetalningar för eget innehåll, vilket öppnar upp många nya dörrar, skriver bolaget. Tjänsten kan användas till engångsavsnitt, korta serier eller kurser.

LÄS ÄVEN: Acast köper podd-aktör för 280 miljoner: ”Den perfekta partnern”

Engångsbetalningar är perfekt för kreatörer som vill testa sin publiks aptit på premiuminnehåll, till exempel poddar vars program är säsongsbaserat eller skapa ”forever green”-innehåll. Den här möjligheten passar även kreatörer som inte känner sig redo för att binda sig till ett prenumerationserbjudande, som kräver regelbundet innehåll, skriver Acast.