Presidenten tar hjälp av influencers (och Tiktok) – för att nå Gen Z

Joe Biden (Foto: whitehouse.gov) / Istock

President Joe Biden bjöd in influencers till Vita huset. 

Det var i januari som presidentens team skaffade ett Tiktok-konto för presidentens räkning. Detta trots att Joe Biden själv visat sitt stöd för ett eventuellt förbud mot appen och att appen är förbjuden på enheter som används av myndighetsanställda i USA.

I veckan bjöd presidenten också in en samling influencers till Vita huset. Joe Biden och hans team har under en tid arbetat för att hitta nya sätt att nå ut på sociala medier, där den yngre generationen i stor utsträckning tar del av nyheter och information. Det rapporterar Daily mail.

Över 70 sociala medier-profiler bjöds in för ett möte, där flera personer i Joe Bidens närhet, bland andra hans rådgivare Anita Dunn, talade till de unga besökarna. Ämnen som lyftes var presidentens önskade åtgärder gällande studielån.

En av de profiler som blivit inbjuden var influencern Emily Amick, som har 135 000 följare på Instagram. På sitt konto berättade hon att hon nästan blev utslängd från journalistskolan efter att ha insisterat på att papperstidningen är död och att mer uppdelade nyheter online är framtiden.

Över femton år senare är det galet att uppleva denna förändring medan den sker. Jag är inte säker på att jag skulle säga att det går bra, men det går i alla fall, och jag är glad att folk vid makten erkänner det.