Profilen om certifiering för influencers: “Skiljer agnarna från vetet”

Jenny Larsson, Jasmin Kott och Linda Hörnfeldt.

Kvalitetsmärkningen lanserades i måndags, nu har de första blivit certifierade.

I måndags lanserades en ny kvalitetsmärkning för influencers, Influens certifiering. För att bli certifierad krävs det att man kan visa upp viktiga kunskaper gällande marknadsföringsbranschen och influencer marketing, bland annat gällande marknadsföringslagen och etiska frågor.

Jenny Larsson har över 110 000 följare på Instagram och var en av de första att bli en certifierad influencer. Hon är positiv till initiativet och hoppas att den ska bidra till att branschen tas på större allvar.

Jag tycker det är så bra av Influens, för att visa på seriositeten i branschen och försöka tvätta bort den gamla bilden av influencers som ”bara får allt gratis och inte jobbar på riktigt”. Det går åt rätt håll, men vi har fortfarande en bit kvar! Jag tror, och hoppas, verkligen att detta kan påverka branschens status positivt, säger hon till Influens.

Tiktok-profilen Jasmin Kott ser många fördelar

Även Jasmin Kott är numera en certifierad influencer. Tillsammans med sina igelkottar har hon gjort succé på Tiktok och lockat till sig över 315 000 följare. Även hon tror att certifieringen kan ha en positiv inverkan på branschen.

Jag tycker att certifieringen från Influens är en riktigt bra idé, dels för att man kan visa upp sin kunskap för kunder och följare, och dels för att testet i sig är väldigt lärorikt, säger hon och fortsätter:

Influencer marketing är inte nytt, men antalet nya influencers som dyker upp är större än någonsin. Många går viralt och bygger upp en följarskara snabbt utan att kanske veta alla lagar och regler, testet säkerställer att hela branschen utvecklas i rätt riktning. Även de yngsta i branschen kan visa sin kunskap och sina egna reflektioner om branschen.

Linda Hörnfeldt: ”Ligger verkligen nära hjärtat”

Linda Hörnfeldt är en digital entreprenör, föreläsare, författare och influencer. Hon har under flera år hjälpt soloföretagare, kreatörer och influencers att bygga sina personliga varumärken i sociala medier, bland annat genom egna onlineutbildningar.

Det här är något jag verkligen brinner för och jag har utbildat människor i det här genom mina kanaler i tio års tid, så det ligger verkligen nära hjärtat. Mitt mål har ju alltid varit att professionalisera branschen, vilket jag tror att certifieringen verkligen kan bidra till. Särskilt eftersom det kommer fler och fler aktörer, vilket kräver att de som vill lyckas i branschen behöver “step up” och faktiskt göra jobbet.

Hon tycker att certifieringen är någonting som behövs för hela branschen, både influencers och deras samarbetspartners.

Det gör det lättare att skilja agnarna från vetet, vilket är svårt att göra annars. Till exempel säger ju antalet följare inget om influencers nivå av seriositet. En certifiering gör det lättare att skilja de som är seriösa och vill göra det här som ett riktigt jobb, från de som bara vill ha gratis prylar och uppmärksamhet.

Certifieringen kan ge mikroinfluencers en fördel

När Influens pratar med Linda Hörnfeldt har hon precis gjort testet, men har inte hunnit få resultatet. Hon berättar att hon uppskattade upplägget, särskilt att testet även inkluderade den etiska biten.

Jag upplever inte att man pratar så mycket om det ur ett yrkesperspektiv. Det är ofta man hör om hur influencers gör fel och så vidare, men inte lika ofta om hur man bedömer det, alltså de etiska förhållningsreglerna i branschen.

Hon säger också att hon tror att framför allt mindre profiler, så kallade mikroinfluencers, kommer att ha en fördel av att vara certifierade. Därför uppskattar hon att testet är gratis att genomföra.

Jag tror det är viktigare för branschen att människor faktiskt gör testet, och att bygga upp volym, än att det ska vara exklusivt. Samtidigt gör fritextfrågorna och tiden det tar att genomföra testet, att det inte blir något som folk gör “bara för att”.