Raseriet, Sara Biderman, Kakan och Nadia Kandil ska styra NA-KD

Modeföretaget NA-KD har samlat sex skandinaviska profiler som ska hjälpa till att bygga företagets varumärke och hjälpa det att utvecklas till det bättre.

Syftet med gruppen är att ge objektiv input i frågor som är viktiga för NA-KD och dess kunder, samt vägleda varumärket i dess utveckling för framtiden, skriver modebolaget i ett pressmeddelande.

De profiler som ingår i det så kallade Creators’ Council, ”skaparrådet” direkt översatt till svenska, är podduon Fanna Ndow Norrby och Amie Bramme Sey som driver Raseriet samt Nadia Kandil från podden Det Skaver. De andra tre är kändisstylisten Sara Biderman, programledaren Kakan Hermansson och tyska profilen Lena Lademann.

Jag gillar verkligen tanken på att jobba med varumärken som utvecklas och är öppna för kritik och diskussion. Livet handlar om konstant lärande och det är viktigt för mig att jobba med företag som är okej med det, säger Nadia Kandil.

Jag har valt att delta eftersom jag vill vara med och skapa förändring. Och med mina erfarenheter kan jag göra just det. Dessutom är vi en smart grupp som genom kreativitet kan hjälpa till att bredda normen, säger Kakan Hermansson.

De ämnen som man bland annat kommer att diskutera är hållbarhet, diversitet och värderingar. Gruppens input ska vägleda företagets beslut och kommunikation.

För oss är det viktigt att ta in utomstående perspektiv och åsikter för att fortsätta förbättras och utvecklas. Därför är vi glada över att kunna ta hjälp av dessa starka kvinnor i vår varumärkesresa. Deras bakgrunder, erfarenheter och expertis kommer att vara en stor tillgång för att bygga ett NA-KD som alla kan känna igen sig i, säger Sanja Tegeltija, PR Director på NA-KD.

Fanna Ndow Norrby och Amie Bramme Sey kommenterar:

Under 2020 började många företag att kommunicera en antirasistisk värdegrund. Samtidigt blev företag och produktioner called out för att man inte håller måttet internt. NA-KD är ett välkänt varumärke bland våra lyssnare, som har sagt att de jobbar hårt för att skapa förbättringar inom det här området. Därför ser vi vårt deltagande som en möjlighet att föra samtalet vidare och försöka påverka utvecklingen NA-KD gör som varumärke.

Sara Biderman tillägger:

För mig handlar mode om så mycket mer än bara kläder. Det är ett sätt för människor att uttrycka sig och bygga självkänsla – oavsett ålder, storlek och etnicitet. Mode ska vara för alla. Och genom att delta i NA-KDs Creator’s Council kan jag se till att det förblir så. Jag är så stolt och glad över att vara en del av den här gruppen. Det är upp till oss att se till att varje kvinna känner sig sedd och sexig.