Avgående VD:n om miljonerna till influencers – och kritiken: ”Känt att NA-KD betalar bra”

Jarno Vanhatapio, grundare av NA-KD.com.

I veckan kom beskedet att NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio kommer att lämna vd-rollen i sitt företag. Han kommer att stanna kvar i företaget, men inte längre ha en operativt ledaransvar.

Jarno Vanhatapio, som också grundade modebutiken Nelly.com, lanserade NA-KD år 2015. Sedan dess har företaget vuxit till en omsättning på gott och väl två miljarder – en siffra man nått bland annat med hjälp av influencer marketing.

Men vid sidan av framgångarna har företaget fått kritik, bland annat för krav som ska ha ställts på medarbetare och praktikanter, och för de ersättningar som utgått till influencers man samarbetat med. Något som Jarno Vanhatapio kommenterar i en intervju på vår systersajt Ehandel.

Gällande praktikantprogrammet kring influencer marketing så var det inte rätt strukturerat och det är åtgärdat nu. Vi har numera inte några hårda mål på praktikanter och har inte alls lika många längre. Jag har jobbat med influencerbranschen sedan 2004 och NA-KD lade över 100 miljoner kronor netto i fickan på influencers under förra året. I 99 fall av 100 har det varit en win-win.

I höstas kunde vi berätta att NA-KD hade hamnat i blåsväder för att ha kontaktat en influencer med 44 000 följare med ett erbjudande om ett presentkort på NA-KD i utbyte mot att profilen skulle dela ett inlägg på Instagram Stories. Företaget förklarade dock senare att det hade skett ett misstag eftersom den typen av erbjudande endast brukar vara aktuella när det handlar om microinfluencers.

LÄS ÄVEN: Presentkort som ersättning för reklaminlägg? NA-KD svarar på kritiken

Till Ehandel säger Jarno Vanhatapio att NA-KD “följer de marknadslagar som finns”.

Marknaden sätter ersättningen, främst agenturerna. Och har du inga följare, eller en mindre skara, så får du mindre ersättning. Vi följer marknadens spelregler som vilket varumärke som helst – vi kan inte diktera den. Samtidigt ska vi som stor aktör agera ansvarsfullt. Det är också känt att NA-KD betalar bra, annars hade vi aldrig kunnat jobba med så många som vi gör. Inte heller om vi inte agerat schysst.

I intervjun får han en fråga angående om han upplever kritiken gällande NA-KD och influencer marketing som orättvis, och svarar:

Vi är bland de största, så det är lätt att klanka ned på oss. Jag kan ändå känna en stolthet över att ha varit med och byggt upp en hel bransch där bland annat unga tjejer tjänar mer än gubbar i slips. Vi kan inte heller gå in och säga ”gör reklam för oss”. De tar affären om de vill det. Vi säger aldrig exakt hur de ska presentera oss. Det är deras val, som känner sin publik bäst, säger Jarno Vanhatapio.

Vill du läsa mer om Jarno Vanhatpios resa med NA-KD, hur han ser på e-handeln i stort och vad han ska göra nu? Klicka här för att läsa hela intervjun.