Royal Design om influencer-samarbeten på Instagram och i podcasts: ”Ska vara genuina”

Lovisa Nordenson, Campaign Manager på Royal Design

Black Friday-kampanjerna är igång och influencer marketing spelar stor roll i många företags marknadssatsningar. Ett sådant bolag är inredningsjätten Royal Design.

Kanalerna som företaget satsar på i år är framför allt Instagram och podcasts, varav den sistnämnda är ett snabbt växande format som allt fler annonsörer börjat få upp ögonen för.

Den mixen ger oss möjlighet att både kunna visa upp specifika Black Week-favoriter visuellt, men också nå bredare med hela kampanjbudskapet till de som lyssnar. Vi ser en stor fördel med podcasts under den här perioden då samarbeten och annonsering på sociala medier ökar rejält vilket gör det lättare att försvinna i bruset, medan poddarna har sina lyssnare varje vecka, säger, Lovisa Nordenson, Campaign Manager på Royal Design, till Influens.se.

Annons:
Annons:

Företag samarbetar, som bekant, i regel med många olika influencers. Och i valet av profil spelar många parametrar in. Och i år har Royal Design valt att jobba med ett tjugotal profiler under den här perioden.

Vårt primära mål är att nå ut med de erbjudanden som vi har under veckan. Fokus i våra samarbeten blir därför att få en demografisk bredd och inte bara nå ut i storstäderna. Vi arbetar med profiler som vi arbetat med kontinuerligt under året och är en naturlig samarbetspartner. Men vi samarbetar också med nya profiler för att nå ut till de som kanske inte ser oss lika ofta. Vi mixar räckviddsprofiler med mindre profiler som då också skapar olika typer av content och inspiration, säger Lovisa Nordenson.

Trovärdighet är viktigt när det kommer till just influencer marketing och det är något som ofta lyfts i ämnet. Det är också något som Royal Design värderar högt.

Vi vill alltid att våra samarbeten ska vara genuina och att profilerna vi jobbar med väljer produkter ur vårt sortiment som de verkligen vill ha och som kommer få fortsätta vara en del av deras hem. I år fokuserar vi bland annat på investeringen i en möbel eller lampa som håller över tid som kanske stått på önskelistan i flera år.

Skiljer sig årets kampanjperiod på något sätt från tidigare år? 

Nytt för i år är att perioden för Singles Day och Black Week nästan flyter ihop och blir en längre kampanjperiod. Vi förväntar oss inte samma peak under ett fåtal dagar som tidigare år, men däremot stark tillväxt sett till hela november, säger Lovisa Nordenson och avslutar med: 

Detta återspeglas också i hur vi jobbar med influencers – vi försöker sprida ut synlighet över hela perioden snarare än att fokusera enbart på Black Friday.