Så går det för Sveriges största kvinnliga podcastprofiler – miljoner i intäkter och vinst

Spöktimmen-duon: Linn Larsson och Jenny Borg

Nu går Acast för första gången ut med siffror om hur det går för Sveriges största kvinnliga poddprofiler, som huserar hos podcastbolaget. Poddarna Spöktimmen, Det Skaver och Träningspodden är några av dem som lyfts upp några som gjort ”en otrolig tillväxtresa” både i form av lyssningar och intäkter.

Podden Spöktimmen startades år 2016 av journalisterna Jenny Borg och Linn Larsson, och har idag ”en dedikerad och engagerad publik” med en miljon lyssningar i månaden. Under 2020 omsatte podden fyra miljoner kronor och gjorde en miljon kronor i vinst.

Tack vare våra ökade intäkter under 2020 har vi kunnat utveckla Spöktimmen och göra sådant vi och lyssnarna velat göra länge – som att åka ut på Sverigeturné och göra onlineföreställningar. Nu siktar vi på att växla upp ytterligare så att vi kan uppfylla fler drömmar som att skriva böcker, göra tv-program och andra roliga projekt, säger Jenny Borg och Linn Larsson i ett pressmeddelande.

Vi trodde aldrig att vi kunde tjäna dessa summor när vi satte igång med Spöktimmen, men det visar ju bara hur lojala och dedikerade våra lyssnare är och hur villiga annonsörer är att samarbeta med oss.

Annons:
Annons:

Bakom podcasten Det Skaver står influencer-trion Cassandra Klatzkow, Nadia Kandil och Elsa Ekman. Under förra året ökade poddens snittintäkter per månad med 166 procent. Samtidigt som Träningspodden, som drivs av Jessica Almenäs och Lovisa “Lofsan” Sandström, ökade sina intäkter med 130 procent jämfört med året innan.

Men det är inte bara poddar som är driva av kvinnor som är på frammarsch. Även kvinnliga producenter och klippare tar allt mer plats i branschen. Clara Wallin är, enligt Acast, en av Sveriges mest anlitade podcastproducenter. Hon har jobbat med bland annat psykologipodden Dumma Människor, vetenskapspodden Riskzonen, Harrisons Historiska brott samt Spotifysatsningarna Diktatorer, Sekter och Spotify Dok.

Jämför man med hur det såg ut för fem år sedan så har klimatet förändrats avsevärt. Det finns otroligt stor potential för kvinnliga kreatörer, producenter och klippare därför att efterfrågan är så stor. Ju fler kreatörer som startar podd, desto fler talangfulla människor som kan hantverket behöver branschen. Jag själv skulle gärna anlita kvinnliga producenter till mitt produktionsbolag men de är svåra att hitta, säger Clara Wallin.

Under 2020 omsatte Clara Wallins bolag 1,4 miljoner kronor och summerade över 300 000 kronor i vinst.

Annons:
Annons:

Acast startade 2014 och har idag cirka 30 000 poddar i sitt stall. Konceptet går ut på att man sammanför kreatörer med annonsörer, samt hjälper till att producera och sända poddarna. Fram tills idag ska Acast ha genererat närmare 100 miljoner dollar i intäkter för sina kreatörer globalt.