Så går Isabella Löwengrips nysatsning – ”förväntas leda till kraftigt ökade intäkter”

”Har inte fått någon influencer-rabatt”.

I slutet av 2022 investerade Isabella Löwengrip i ett nytt bolag. Valet föll på Plegium, som tillverkar olika typer av säkerhetsverktyg som bland annat försvarssprayer.

Hur mycket Isabella gick in med har aldrig avslöjats. Men om ”rätt förutsättningar uppstod” ville hon öka sin investering, sade hon då.

Jag har inte fått någon influencer-rabatt och går inte in som influencer. Jag är med på samma premisser som alla andra investerare och går in med ett mindre belopp och får ett mindre ägande. Sedan vill jag så klart öka andelen när och om bolaget växer och jag ser att det utvecklar sig åt rätt håll, sa hon till Breakit i en kommentar.

LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip går in i nytt bolag: ”Har snappat upp en trend i USA”

Och nu har sajten dykt ner i de senaste siffrorna för Plegiums verksamhetsår 2022. Det som framgår av rapporten är att bolagets omsättning ökade med 61 procent till 17,5 miljoner kronor.

Ökningen beror främst på ökad försäljning av tjänster via appen samt ökad försäljning till bolagets dotterbolag i USA, skriver Karin Whitlock, vd för Plegium, i rapporten.

Samtidigt ska dock rörelseresultatet ha landat på 9,8 miljoner kronor under perioden. Vilket ska vara ”en försämring med ett par miljoner” och delvis bero på ökade medarbetarkostnader. Antalet anställda gick nämligen från 25 till 37 under året.

Idag sker Plegiums försäljning till över 20 länder, via bland annat en prenumerationsmodell. Företaget ska i dagsläget ha drygt 1000 prenumeranter.

Att marknadsföra produkter tillsammans med prenumerationstjänster förväntas leda till kraftigt ökade intäkter framöver.