Så lyckas du med SEO på sociala medier – ”har blivit en kritisk del”

Andreas Missirlis Eliasson, vd på Beatly

”Kommer att fortsätta växa lavinartat”.

Allt fler börjar inse värdet av SEO, men inte bara på Google. Den yngre generationen vänder sig nämligen oftast först till en social plattform, när de ska söka efter produkter eller tips, framför Google. Därför blir SEO på sociala medier en allt viktigare del av närvaron på plattformarna.

Men samtidigt som kreatörerna börjar inse värdet av SEO, blir sociala mediejättarna också duktigare på att samla in data, text och bilder, för att sedan organisera allt likt Google. Vilket påskyndar utvecklingen och att tänka utifrån ett sökmotoroptimerings-perspektiv, när man jobbar med sociala medier, är därför en viktig del i framgångsreceptet. Något som Andreas Missirlis Eliasson, vd på Beatly, intygar:

Jag skulle säga att det är jätteviktigt att man tänker på SEO:n, när man publicerar innehåll i sina sociala mediekanaler. Det var inget man i lika stor grad behövde tänka på för fem år sedan, men i takt med att de sociala medieplattformarna numera använder användardatan som de samlar in och gör allt sök- och klickbart, så har SEO blivit en kritisk del, säger Andreas till Influens.se.

Ser du att många tänker utifrån ett SEO-perspektiv idag, när de publicerar samarbeten på sociala medier? 

Jag tycker tyvärr att företag gör detta i en alldeles för liten grad, men å andra sidan är det här relativt nytt. Har man dock inte en SEO-strategi för sina sociala medier på plats, bör man sätta den omgående, för detta kommer att fortsätta växa lavinartat.

Så vad behöver man göra, rent praktiskt? För att på ett enkelt sätt ta med SEO:n i det innehåll som delas på sociala medier? Enligt Andreas ska man använda relevanta hashtags och geotags, som till exempel #frisörstockholm #restaurangtips och sedan checka in på den aktuella restaurangen eller frisörsalongen.

Andra tips på hur man ökar trafik och följare till ens Instagramkonto är att använda nyckelord i namn eller användarnamn plus ”keywords” i bio. Men använd inte hur många olika keywords som helst, välj ut de mest centrala och håll det enkelt, säger Andreas och fortsätter:

Sen är ALT-text också ett trick man kan använda. ALT-text står för alternativ text och är ett sorts tillägg i HTML-språket, som ökar chansen för synlighet i sökmotorer som Google. Så när man har har gjort sitt inlägg på en social plattform, kan man gå till avancerade inställningar på bilden och addera ALT-text som beskriver bilden. Plattformarnas algoritmer scannar allt, så var noggrann att använda rätt nyckelord.

Men trots att SEO:n är viktig, understryker Andreas att man inte ska låsa in sig helt i den galaxen.

Innehållet måste vara engagerande för följarna så att de interagerar och tittar på inlägget, så man ska inte endast tänka på SEO. Om ett inlägg inte är relevant för följarna kommer engagemanget minska och inlägget kommer inte att pushas lika högt av algoritmerna, vilket i sin tur gör att det inte syns för många och under en längre tid. Man bör ha en bra balans mellan reklamtext och engagerande/utbildande innehåll för att det inte ska upplevas som “reklamigt” eller “pushigt” utan genuint och relevant.

Varför tror du att SEO inte varit mer centralt, fram till nu, när man pratar om sociala medier?

Detta beteende har ökat radikalt under de senaste ett till två åren, så jag tror att det handlar om en mognadsfråga. Jag är övertygad att vi kommer att se många fler bli bättre på att tänka SEO i sina sociala medier och i influencersamarbeten framåt, avslutar Andreas Missirlis Eliasson.