Så ska influencers slippa skattesmällar på grund av gåvor – med en app

Isabella Jedler Meisner, vd, Venture sight

Showrooms och förenklad bokföring ska hjälpa både pr-branschen och influencers att göra rätt.

Pressutskick till influencers har länge varit ett kostnadseffektivt sätt för företag att marknadsföra sig. Men de innebär ofta en skattekostnad för influencern som tar emot dem, något Skatteverket senast i höstas medgav inte är något som efterföljs.

Och trots att Skatteverket inte har gjort några riktade kontroller rörande obeskattade produkter sedan 2019, har allt fler influencers valt att tacka nej till pressutskick. Eller helt enkelt inte visa upp att de fått dem. För den som tar emot många kan det nämligen bli ett tidskrävande administrativt arbete. Oavsett om det handlar om att inte behålla produkterna, eller se till att skatta korrekt för dem.

En som uppmärksammat bristen på efterlevnad av bland annat korrekt skattebetalning bland influencers och varumärken, är Isabella Jedler Meisner, influencer, företagare och vd för Venture Sight. Nu hoppas hon och hennes team kunna knäcka nöten, till fördel för hela branschen.

Influencers ska inte själva bli betalningsskyldiga

Inom kort kommer Venture sight att lansera ett verktyg som företaget hoppas ska förändra landskapet för pr och influencer marketing. Genom en ny app kommer man bland annat att erbjuda digitala showrooms till influencers, där företag kan presentera sina produkter. Dessa showrooms kommer också säkerställa att influencers endast tar emot pressutskick som de inte själva kommer att bli betalningsskyldiga för.

Samtidigt kommer man även att lansera ett digitalt verktyg för företag, som automatiserar bokföringen genom användning av API till bokföringssystem. Systemet innebär, enligt Venture sight, att både influencers och företag kommer kunna hantera skattebetalningar och bokföring på ett sätt som minskar risken för felaktigheter och förenklar processen för alla parter.

Ska stoppa oönskade pressutskick

Med sina tjänster säger man sig också stoppa problemet med oönskade pressutskick, genom att endast tillåta utskick som influencern har godkänt på förhand. Man kommer också kunna lagra företagsinformation för influencers eller logga de som anställda, för att säkerställa korrekt skattebetalning.

Genom att placera ansvaret för marknadsföringskostnader hos företaget, och inte influencern, tror sig Venture sight ”rädda pr-branschen inom influencer marketing”. Något man menar kommer skapa en mer transparent, hållbar och effektiv marknadsföringsmiljö.