Sanna Jörnvik och Michaela Forni frontar när jätten ska in i Sverige

”Vill bygga ett community av Magasin-profiler”.

Det danska premiumvaruhuset Magasin du Nord, med över 150 års historia, ska in i Sverige. Vägen till svenskarnas undermedvetna stavas e-handel och influencer marketing. Och de som fått i uppdrag att ta fram en strategi och kampanj för jätten är byrån Cube.

Vi ser stor potential i Magasin du Nords varumärken på den svenska marknaden och är därför spända på att lansera Magasin.se i ny premiumlook. Med vår strategi för influencer marketing strävar vi efter att nå Magasins potentiella kunders hjärtan. Med Cubes breda kunskap och lokala expertis är vi säkra på att vi kommer att lyckas. Vi vet vad effekten av strategisk influencer marketing innebär, och tror på att nå kunden i flera kanaler, säger Isabella Jensen, marknadsprojektledare på Magasin du Nord, i ett pressmeddelande.

I en första lanseringskampanj har Cube handplockat två av Sveriges största influencers inom mode, inredning och skönhet, Sanna Jörnvik och Michaela Forni. Och strategin är ”people-based marketing”, där byrån kombierar långsiktiga ambassadörskap och kontinuerliga aktiveringar med strategiskt utvalda profiler inom de tre olika produktsegmenten.

Till det tillkommer en paid social-strategi samt en foto- och videoproduktion, som ska ge den danska jätten ”en frekvent organisk närvaro hos målgruppen med varierat och lokalt anpassat innehåll för e-handelssajten och annonsering längs hela kampanjperioden”.

Det var viktigt för oss att sätta en strategi som ger Magasin en tydlig position på den svenska marknaden och samtidigt hitta en långsiktighet i lokalanpassat material som kan användas i flera led. Vi vill bygga ett community av “Magasin-profiler” som personifierar och förmedlar känslan av Magasin över tid, säger Johanna Östling, senior planner och strategist på Cube.