Schulmans nya affärsmodell ska ge kreatörer högre intäkter: ”Behöver inte ta tråkiga uppdrag”

Calle Schulman

Nu har Calle Schulman avslöjat att han ska satsa på en ny affärsidé. Han ska nämligen starta ett contentbolag vid namn Heist X, som ska jobba på ”ett helt nytt sätt”. Enligt Calle är byråvärlden gammalmodig, och annonsörernas pengar går till fel saker. 

Det nya bolaget grundar sig i insikten om att det är fel att kundernas pengar går till fel saker, som byråernas lokaler, onödiga fasta kostnader och höga löner för de som leder bolaget, snarare än för kreatörerna som ju är de som faktiskt gör jobbet, säger Calle Schulman till Breakit.

Byråvärlden har sett likadan ut länge. Många av dem tar inga risker, gör halvdana jobb och låter pengarna klättra högst upp i hierarkin.

Tanken är att Heist X inte ska ha något kontor och inga anställda. Bolaget ska bestå av Calle Schulman själv, som i sin tur kommer att projektanställa frilansare för att skräddarsy rätt team till annonsörernas uppdrag. 

Jag vill bygga upp varje uppdrag med ett helt eget team. Jag gör grundarbetet och sätter en idé, och sen ringer jag in ett team till att ta det i hamn. Så får man bara in folk som passar till just det. Efter projektet är det bara jag kvar, säger han och tillägger:

Jag litar på att mitt nätverk är starkt, att jag får tag på rätt folk och att de är tillgängliga så att jag får ihop rätt team till varje uppdrag. Med den här affärsmodellen behöver jag inte heller ta in tråkiga uppdrag för bröd och smör, som många byråer gör.

Annons:
Annons:

Medieprofilen Calle Schulman driver idag en framgångsrik Instagramkanal med nära 100 000 följare. Tills nyligen drev han även mediebyrån Good Enough Media, som han var med och grundade för drygt fem år sedan.

Framåt är det dock hundra procent fokus på den nya affärsmodellen, som redan från start ska vara lönsam då man inte har några fasta kostnader. Första milstolpen är 5 miljoner kronor, som Calle Schulman siktar på att nå under 2022.

Jag vill skapa ett nytt sätt som framförallt har känslan av att det är kunderna och kreatörerna som belönas, säger Calle Schulman.

Good Enough Media omsatte 11,2 miljoner kronor under 2020, och resultatet landade på 54 000 kronor.