“Sellpy Upcycled” låter profiler designa om plagg – till ny plattform

"Yoyonasty", Julia Dang, Johanna Burai

Släpper kollektioner skapade av “upcyclers”, konstnärer och designers. 

Idag lanseras Sellpy, som driver en e-handel för second hand-kläder, sin nya plattform. “Sellpy upcycled” fokuserar på så kallad “upcycling”, vilket innebär att gamla plagg på olika sätt görs om till nya. 

Lanseringen görs tillsammans med tre stora profiler, Julia Dang, “Yoyonasty” och Johanna Burai. Julia Dang är en multikreatör med 183 000 följare på Instagram. “Yoyonasty” är kostnär och illustratör med en bakgrund inom mode och har i skrivande stund över 18 000 följare på Instagram. Den tredje profilen är Johanna Burai, en illustratör och designer med 7500 följare på Instagram.

Genom att välja tre olika kreatörer med tre unika stilar vill vi tillgodose flera olika målgrupper och uppmuntra fler människor att hitta sätt att förlänga plaggens livslängd, skriver Sellpy i ett pressmeddelande.

De tre profilerna har fått välja ut plagg från Sellpys sortiment som de sedan har fått designa om efter sin personliga stil. Konceptet med den nya plattformen är enligt second hand-jätten en långsiktig satsning med målet att kunna öppna upp för fler profiler och kreatörer i framtiden.