Så tänker e-handlare inför årets Black Friday – ”man får inte bli för girig”

FV: Sofia Söderqvist, Alma Riihelä och Hanna Widestrand

Sellpy, Meds och Ida Warg Beauty svarar.

Nu är vi knappt en månad från handelns största shoppinghögtid, nämligen Black friday – eller Black week som det numera är. Det betyder i sin tur att influencers har mycket att göra, eftersom julhandelsperioden ofta är den som bolag satsar hårt på.

När vi förra året pratade med e-handelsföretaget Royal Design berättade Lovisa Nordenson, Campaign Manager, att de framför allt satsar på reklam på Instagram och i podcasts. Kanaler som även i år premieras av många e-handelsaktörer.

Och nu tar vi pulsen på secondhand-modesajten Sellpy, nätapoteket Meds och skönhetsvarumärket Ida Warg Beauty. Så här ser de på den kommande shoppingperioden:


Ida Warg Beauty

Enligt Hanna Widestrand, Performance Marketing Manager, läggs cirka 35 procent av den totala marknadsbudgeten under fjärde kvartalet. Under perioden satsar man då främst på Black week och julperioden.

Här jobbar vi i olika faser där vi börjar attrahera nya besökare/kunder under oktober och början av november, för att sedan kunna återkoppla med anpassade budskap och produkter till dessa under Black week och jul. Vi växer budgeten något från tidigare år för att nå de mål vi har på synlighet och konverteringar på en alltmer konkurrensutsatt marknad, säger hon.

Hur många profiler har ni signat för den här perioden i år?  

Vi tror på att jobba kontinuerligt och jämnt över hela året med influencers, både med macro- och microprofiler. Detta ger bra resultat och får även en märkbar effekt på större e-handelsveckor som Black week samt andra kommersiella dagar.

I nuläget jobbar vi mycket mot exponering på andra marknader, och där blir just influencer marketing en viktig byggsten för framtida expansion och nyetableringar.

Vad är extra viktigt att tänka på i år?  

Med rådande världsläge i åtanke blir det extra viktigt att jobba agilt genom att utvärdera resultaten och kunna göra förändringar i snabb takt. Jag tror inte vi kommer att se riktigt lika pressade priser som tidigare år på grund av ökade inköpskostnader, säger Hanna Widestrand och fortsätter:

Generellt sett är det klart att vi kommer att vara aktiva med olika erbjudanden, men stort fokus i år blir också att möta våra kunders förväntningar och önskningar. En viktig aspekt i detta är att e-handeln går mycket mot personifiering, och där tror jag vi har mycket att vinna genom att skapa mer personliga upplevelser online. 


Meds

Hos Meds fick vi prata med Sofia Söderqvist, CCO, som berättade att just Black friday- och julhandelsperioden är den tiden på året som företaget får in en stor mängd lönsamma kunder.

Hur kommer det sig att lönsamma kunder konverteras just under den här tiden?

När de ser vilken bra service vi tillhandahåller kring både pris, produkt och leverans så blir det enklare en långsiktigt lönsammare kund eftersom de återkommer, säger Sofia Söderqvist.

Hon säger även att det är viktigt att sträva mot att ge kunden en bra upplevelse även när det är högtryck.

Här behöver man säkra upp hela kundresan.

Hur löser man det?

Det handlar om att inte tumma på sina kundlöften, det vill säga man får inte bli för girig att sälja för mycket så att man inte kan hålla sina kundlöften som exempelvis vad gäller leverans.

Hur jobbar ni med influencers under julperioden?

Vi jobbar med ett par utvalda influencers, och vi fokuserar mer på de konverteringsdrivande samarbetena under perioden.


Sellpy

Alma Riihelä, Nordenchef på Sellpy, berättar att företagets affärsmodell gör att företaget inte jobbar med erbjudanden på samma sätt som resten av e-handelsbranschen.

Vår algoritm sänker priserna successivt för att hitta rätt pris för varje produkt. Sellpy kommer alltså att erbjuda precis lika bra deals under Black week som alla andra dagar om året. För oss är Black Friday egentligen en helt vanlig fredag och vi har budgeterat enligt det, säger Alma Riihelä och fortsätter:

Samtidigt som vi på Sellpy vill erbjuda ett hållbart alternativ för våra kunder under Black week- och julperioden är vårt mål inte att jaga säsongsbetonad tillväxt med hjälp av kampanjer. Sellpys syfte är att bygga en hållbar e-handel med ett tillgängligt sortiment alla dagar om året.

Men influencer marketing jobbar ni med?

Ja, influencer marketing har under många år varit en viktig del av Sellpys kanalmix och en av våra främsta kanaler för nykundsanskaffning. Vi ser influencer marketing som ett bra verktyg för att visa hur vi alla kan ställa om till mer hållbara vanor när det gäller shopping.

Andelen vi lägger på influencer marketing har inte ökat, däremot har influencer marketing-budgeten vuxit i samma takt med vår övriga marknadsbudget. Under det sista kvartalet i år kommer vi att rulla ut cirka 200 influencer-samarbeten i Norden.

Vad tycker ni är extra viktigt att tänka på i år?  

Under den här perioden är det bra att att tänka på att trafikanskaffningen är dyrare och att det kan vara svårt att nå ut genom bruset. Det gäller att inte bli fartblind och hålla fokus på det som är viktigt. Inflationen och den ekonomiska situationen just nu gör årets Black week- och julperiod väldigt speciell och det är svårare att förutspå hur shoppingsugna kunderna faktiskt är, avslutar Alma Riihelä.