Snusreklamen kostade 2,3 miljoner – motståndsrörelsen rekryterar nya profiler

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation

Att ingå reklamsamarbeten med tobaksföretag är en växande trend bland influencers. Något som organisationen A Non Smoking Generation menar är livsfarligt.

Tobak dödar åtta miljoner människor varje år, och nio av tio tobaksbrukare börjar i tonåren, skriver organisationen i ett pressmeddelande.

Nyligen genomfördes en undersökning, av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation, som ingående analyserade sociala medier och tobaksföretagens digitala närvaro på plattformarna. Undersökningen visade att nikotinprodukten Lyft, som British American Tobacco står bakom, har genomfört annonssamarbeten med 13 olika influencers till ett uppskattat värde av minst 2,3 miljoner kronor och en räckvidd på 1,5 miljoner. Det är en av de mest populära nikotinprodukterna bland influencers just nu, men utgör samtidigt bara en liten del av all den tobaksreklam som förekommer i sociala medier.

Resultatet av detta är att minderårigas bruk av nya tobaksprodukter ökar lavinartat, skriver A Non Smoking Generation. Bland annat har andelen unga, som uppger att de använt vitt snus, ökat från 7 till 19 procent mellan 2019 och 2020.

Rapporten visar tydligt hur tobaksindustrin arbetar för att rekrytera ungdomar till nästa generations lojala nikotinister. Genom att påstå att deras nikotinprodukter är ”tobaksfria” kan tobaksindustrin kringgå förbudet mot tobaksreklam och vilseleda både konsumenter, influencers och media, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Varför tror du influencers väljer att göra reklam för tobaksindustrins produkter?

Av den enkla anledningen att det är bra betalt. Men kanske just för att många luras tro att tobaksindustrins nya produkter är mindre farliga och att de är ett bättre alternativ till cigaretter, säger Helen Stjerna till Influens.se.

A Non Smoking Generation grundades 1979 och har under åren jobbat med ett stort antal profiler inom olika branscher för att nå ut till så många som möjligt. Bara bland influencers finns namn som Therese Lindgren, Oscar Molander, Ella Rappich och Sveriges största Tiktok-profiler Iza och Elle Cryssanthander.

Andra kända personer som artisten Sanna Nielsen, skådespelerskan Hanna Ardéhn, musikgruppen Panetoz, polisen och författaren Martin Melin och atleterna Sarah Sjöström och Bianca Salming står också bakom initiativet.

Det finns oerhört många och det är svårt att ange ett korrekt antal men under de senaste åren är det ett 60-tal som varit aktiva på olika sätt. En önskan är att de profiler som valt att göra reklam för tobak inser vad det får för konsekvenser och att de bryter med tobaksindustrin och i stället väljer att stötta oss i vårt arbete för tobaksfria ungdomar, säger Helen Stjerna och tillägger:

Många ungdomar följer kända artister och influencers i sociala medier och påverkas givetvis, medvetet eller omedvetet i sina olika livs- och konsumtionsval. Eftersom tobaksindustrin systematiskt anlitat artister och influencers i syftet att rekrytera nya nikotinister under de senaste åren, så är det viktigt att visa på motsatsen också – att det är många som medvetet tar avstånd och vill vara goda förebilder för alla sina unga följare. För oss är det otroligt viktigt att hitta fler ambassadörer som kan hjälpa oss att sprida livsviktig kunskap som motiverar unga att avstå från tobak.

Vad har ert arbete gett för effekt hittills? 

Vi har till exempel under de senaste åren arbetat hårt för att få våra politiker att reglera alla nya tobaksprodukter som i dagsläget kringgår all skyddande lagstiftning, och nu finns det äntligen ett lagförslag på plats. Vi ser också att den kraftigt ökande användningen av vitt snus bland gymnasieelever nu har bromsat in något och förhoppningsvis har vår massiva kunskapsspridning här varit en bidragande orsak, säger Helen.

Vad hade krävts för att ni ska nå ert mål? 

Det lagförslag som jag nämnde är en otroligt viktig del så klart. Att alla nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade regleras som tobak och att skolan blir helt tobaksfri. Just nu är det fritt fram att använda tobak under skoltiden – om inte skolan uttryckligen antagit en policy som säger något annat. Här behövs en uppgradering av lagen om rökfri skolgård till tobaksfri skoltid. Sedan ser vi att kunskapen i samhället behöver öka generellt när det gäller hälsoriskerna kopplade till alla former av tobak, inte bara cigaretter, och även hur tobak framställs, med allvarliga konsekvenser som fattigdom, barnarbete, miljöförstöring och avskogning.

Det finns en del kvar att göra, för att nå det mål som A Non Smoking Generation har satt upp. Nu lanserar organisationen en ny kampanj med namnet ”Quit Big Tobacco” som artisten och influencern Andreas Wijk frontar och är ambassadör för.

Att ta avstånd från tobak har alltid varit ett naturligt val för mig, och nu när jag vet mer om tobaksindustrins metoder och globala konsekvenser är jag ännu mer trygg i mitt beslut. Jag står bakom A Non Smoking Generations viktiga budskap, säger Andreas Wijk.