Spotify ut, Podscribe in – Acast låter annonsörer mäta effekten av sin exponering

Pete Birsinger, RossAdams

Acast samarbete med Podscribe ska ge annonsörerna bättre insyn. Samtidigt tillåts inte längre kampanjer som använder Spotify Ads.

Från och med 1 september accepterar Acast inte kampanjer som använder Spotifys ad analytics. Beslutet tillkännagavs i samband med att företaget gick ut med att man valt Podscribe som samarbetspartner för attributionstjänster, på alla marknader.

Det här samarbetet förstärker Acasts engagemang kring att erbjuda annonsörer de allra bästa oberoende verktygen för att lyckas med podcastannonsering, säger Ross Adams, vd på Acast.

Med det nya samarbetet kommer Acast-annonsörer att få tillgång till kostnadsfria attributionstjänster för att mäta och optimera annonskampanjer. Samarbetet är en del i företagets fokus på en öppnare och mer transparent miljö. Med Podscribe med på tåget kommer annonsörer inte bara kunna optimera pågående kampanjer utan också mäta effekten av sin exponering genom att spåra efterföljande lyssnarbeteenden.

Att arbeta med den största marknadsplatsen i det öppna podcastekosystemet är ett naturligt steg för oss. Vårt teams engagemang för att leverera förstklassiga tjänster som hjälper annonsörer att fatta datadrivna beslut och maximera sina investeringar i podcastannonser matchar Acasts skala och dominans perfekt, säger Pete Birsinger, vd och grundare på Podscribe, i ett pressmeddelande.