Stina Lönnkvists Mantle siktar mot tripplad omsättning

Stina Lönnkvist och Josefin Landgård

”Den totala aggressiviteten har man fått bli lite mer ödmjuk inför”.

För ett par dagar sen stod det klart att Mantles ägare Josefin Landgård kliver av ordföranderollen i styrelsen. Istället tar de in ny extern kraft i form av Mia Hemmingsson och Caroline Jungsand. Influens.se tog i samband med detta kontakt med Mantles andra grundare influencern Stina Lönnkvist för att höra vad som händer i företaget.

Det händer massor med spännande saker som att vi, efter att ha funnits ett par år, för första gången tillsätter en ordentlig extern styrelse. I vissa medier har man utifrån rubriker nästan kunnat tro att Josefin skulle trappa ner engagemanget i sitt eget bolag och så är verkligen inte fallet. Hon är i högsta grad både vd och superengagerad fast med en ny styrelse bakom sig, som kommer med annan expertis när vi nu ska skala upp. För det går rätt bra för Mantle just nu och vi ska ta det till nästa nivå, säger Stina.

Caroline Jungsand, som är grundare av kommunikationsbyrån Juno, kommer in och ska jobba med kommunikation och marknadsfrågor. Mia som tar ordföranderollen kommer vara mer verksamhetsinriktad.

Mia har en väldigt bred retail-kompetens och hon är väldigt uppskattad av oss och alla som jobbat med henne, vilket är kul. Folk hör av sig och säger “Grattis, håll hårt i henne”. Sen har vi kompletterat med Caroline som blir en styrka utåt och Mia en inåt vilket ger en bra dynamik i företaget.

Omsättningen 2021 hamnade på strax under åtta miljoner kronor för Mantle. Då stack Josefin Landgård ut hakan och sa att de skulle omsätta 50 miljoner 2022. Med bara ett par månader kvar av året frågar vi om de kommer att hamna på de siffrorna.

Det var väldigt längesedan hon sa den siffran, både före krig och ekonomiskt sämre tider. Så som många bolag i branschen så har vi fått justera förväntningarna efter marknadens utveckling. Vi tror nu att vi kommer att trippla omsättningen vilket fortfarande är mycket, men den totala aggressiviteten har man fått bli lite mer ödmjuk inför.

När Stina Lönnkvist gick samman med Kry-grundaren Josefin Landgård och startade bolaget så hade de en stark tro på deras CBD-produkter. Men redan efter ett par månader efter starten, i februari 2020, meddelade läkemedelsverket att Mantle förbjöds att sälja sina produkter. Mantle överklagade beslutet till förvaltningsdomstolen som för en kort tid sedan avslog ärendet. Något som egentligen inte krusat deras yta nämnvärt enligt Stina.

Under tiden vi väntade på beskedet har vi lanserat mer än 20 hudvårdsprodukter och haft en otrolig tillväxt både omsättning- och kännedomsmässigt. Vi visste hela tiden att CBD:n skulle bli svår att sälja så redan från början skulle det bara vara en del av vårt erbjudande. Även om deras beslut inte är så konstruktivt så förstår vi vart de vill komma, men vi kämpar på på vårt håll så länge, avslutar Stina.