Stor SEO-granskning: Så bra är influencers e-handelssajter

Tio populära varumärken under lupp.

I dagens granskning ska vi kika på tio e-handelsbutiker grundade av svenska influensers. Det vi vill undersöka är hur de presterar på Google. Hur högt på listan kan vi hitta sajterna när vi söker på en sorts produkt? Och vad gör de butiker som presterar bäst? Det ska vi ta reda på idag.

Men först ska vi förstå vad SEO, eller sökmotoroptimering, är. Börja med att föreställa dig hur folk handlade innan internet, när de besökte fysiska butiker och gallerior.

Hade man sin butik precis vid ingången var man den första butiken besökarna såg. Ställ detta i kontrast till den lilla dammiga vrån längst in bredvid toaletterna. Den här rangordningen kan jämföras med placeringarna i sökresultatet för relevanta söktermer eller ord. Är du på jakt efter “skinnjacka herr” är det sannolikt att du kommer att klicka dig in på någon av de tre första alternativen.

Sökmotoroptimering är ett sätt att först analysera vilken information målgruppen behöver, och sedan säkerställa att hemsidan presenterar informationen på bästa möjliga sätt. Först då kommer sidan att börja synas på värdefulla placeringar.

Om du vet precis vilken butik du är på jakt efter kommer placeringen i “gallerian” inte spela någon roll. Motsvarigheten i e-handelns tid vore att söka direkt efter varumärket, kanske “skinnjacka herr Acne”.

Så vilka sajter får flest besökare bara tack vare deras positioner på Google, och varför? Det ska vi svara på nu, och de e-handelsbutiker som vi ska kika på är:

Influencer E-handel Grundat
Alice Stenlöf Adsgn.se 2020
Petra Tungården Adoore.se 2017
Bianca Ingrosso Caiacosmetics.se 2018
Bianca Ingrosso, Lovisa Worge Ani-jewels.se 2022
Hanna Schönberg Arakii.com 2022
Matlida Djerf Djerfavenue.com 2019
Kenza Zouiten The-every.com 2022
Ida Warg Idawargbeauty.se 2018
Linn Ahlborg Lxathelabel.com 2020
Molly Rustas Mollyellen.com 2021

Man kan tro att sajter som influencers står bakom, presterar bra bara för att de har kända ansikten kopplade till sitt varumärke. Men så är det inte alltid. E-handlarnas butiker riktar sig ofta till en större massa än influencerns följare. Därför är det bra att optimera sin butiks produkt- och kategorisidor, så att Google plockar upp dem när kunder – som faktiskt vill köpa en grön tröja – hittar till butiken.

Men vi backar bandet lite. För att sätta saker i perspektiv har jag jämfört mängden trafik till varje sajt, i förhållande till antal följare av samma varumärkes Instagramkonto:

En stor del av den trafiken som syns här kallas ”Branded Traffic” – det är all webbplatstrafik som kommer från besökare som skriver in sökord som innehåller företagets varumärken, till exempel namn eller produkt.

Om vi istället räknar bort alla besökare som kommer till sajten via sökningar relaterade till varumärket eller till namnet av den influencer som ligger bakom varumärket, så får vi en annan bild:

Det blir snabbt tydligt att många av de här butikerna är helt och hållet beroende av sina varumärken. För att göra det mer rättvist kan vi undersöka hur stor procentandel av deras månadstrafik som kommer från annat än ”Branded Traffic”:

Nu ser det lite mer jämnt ut! Det blir desto tydligare att två butiker presterar särskilt bra, och i det här fallet är det skönhetsvarumärket Caia Cosmetics och smyckesföretaget Ani Jewels. Den gemensamma faktorn för dem båda är Bianca Ingrosso.

Utöver den precis nämnda trafiken, alltså den som kommer från deras namn, lockar företagen ytterligare 10 procent trafik. Detta är från nyfikna kunder som bland annat letar efter “bokstavshalsband”, “läppglans” eller “blushstick”.

Den stora frågan blir: Vad gör Biancas varumärken rätt?

För att svara på den frågan går vi tillbaka till butiksmetaforen. När du går in i en butik så finns det några grundläggande saker som du förväntar dig. Först och främst vill du se utbudet, det är självklart något som alla butiker strävar mot. Utöver det vill du bli bemött av trevlig personal som hjälper dig, de kanske berättar vad plaggen passar bra ihop med, hur de kan användas och vilket material de är tillverkade av. Här motsvarar butikspersonalen produktbeskrivningarna i e-handelsbutiken.

Som kunder har vi faktiskt liknande förväntningar när vi handlar på nätet.

De tio undersökta hemsidorna kan vi dela in i tre grupper:

Grupp 1: De tre sajterna i botten har i princip ingen text alls, inte ens på produkterna.

Grupp 2: Den här gruppen har produktbeskrivningar.

Grupp 3: Den sista gruppen har en kort informativ text kopplad till varje kategori och produkt. Bara Caia Cosmetics och Ani Jewels har texter som är tillräckligt beskrivande för att placera dem på förstasidan för flera söktermer. De här texterna gör det tydligt för både besökare och för Google vad sidan innehåller.

Svaret på frågan är därför: De mest framgångsrika sajterna på Google innehåller massvis av beskrivande texter. Något som inte bara gynnar Google, men som också kunderna uppskattar. Mer information om produkten gör det enklare för kunden att ta ett köpbeslut, och för sökmotorn att förstå vad du erbjuder på din sida.

SEO är ett kaninhål som sträcker sig djupt! Det finns jättemånga aspekter att ta hänsyn till, men det här visar hur långt man kommer enbart genom att ha kundbemötandet i åtanke.

All data är hämtad från Instagram och verktyget Ahrefs. Trafiken från Ahref är en uppskattning och bör ses som en indikator, snarare än en källa på exakta siffror.