Superlågt förtroende för Tiktok i Sverige – förlorar mot Flashback

”Byggs upp över tid”.

När den senaste Maktbarometern släpptes i slutet av 2022, presenterades en ny kategori nämligen ”Mäktigast på Tiktok”. Trots att Tiktok varit en av de snabbast växande sociala medieapparna ett tag, så är det inte förrän nu men tagit med plattformen i beräkningen.

LÄS ÄVEN: Han är mäktigast på Tiktok – ”det är så sjukt, jag ryser”

Bakom Maktbarometern står Medieakademin, en ideell förening som årligen analyserar det svenska digitala medielandskapet, och tar fram en lista över vilka som har störst inflytande. Nu har samma gäng släppt en färsk rapport av Förtroendebarometern, som har tagits fram årligen sedan 1997.

Förtroendebarometern mäter förtroende för samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier. Och i år har man för första gången lagt Tiktok under lupp. Resultatet visar dock att endast två procent av svenskarna har förtroende för Tiktok.

Tiktok mäts för första gången och tar direkt barometerns bottenplacering. Bara två procent har förtroende för plattformen, även om det finns stora skillnader mellan åldersgrupper. Få i Sverige har förtroende för sociala medieplattformar överlag och nu är forumet Flashback, den sociala plattform med högst förtroende, skriver Medieakademin i ett pressmeddelande.

Idag pratar många om att den unga generationen inte ”Googlar” utan att de istället ”Tiktokar” när de vill få svar på något. Något som borde öka förtroendet för plattformen.

Influens.se vände sig till Johannes Gustavsson som är vd för byrån Infly men även en del av Medieakademins analysgrupp.

Varför tror du att förtroendet för Tiktok är så pass lågt?

Förtroende byggs upp över tid och Tiktok är relativt nytt, sett till många av de andra myndigheter, institutioner och medier som vi undersöker i Förtroendebarometern. Mediernas rapportering om Tiktok-utmaningar som går fel och den säkerhetspolitiska debatten om Kina-kopplingar stärker knappast förtroendet. Vi kan dock se att förtroendet är högre i de yngre åldersgrupperna som i större utsträckning också använder appen. 16-29 åringar har mycket eller ganska stort förtroende för Tiktok, svarar Johannes Gustavsson.