Det första i sitt slag i Tiktok.
Tiktok fortsätter att växla upp sina annonsambitioner. Nu är det dags för ännu ett annonsformat. Den här gången i sökresultatet.
Vad det handlar om är att Tiktok nu för första gången gör det möjligt att köpa annonsplats som visas bland det organiska innehållet för de användare som aktivt söker i appen.
Search Ads Toggle är däremot inte ett fristående annonsformat. Som hörs på namnet är det en funktion som gör att det går att ”slå på” och ”stänga av” annonser i sökresultatet. Annonser byggs sedan ihop baserat på ett företags befintliga In Feed-annonser, matchas mot relevanta söktermer och förses med en ”sponsored”-etikett. De nya sökannonserna kommer automatiskt att vara påslagna, men går alltså att stänga av.
Sökannonser allt viktigare i sociala medier
Det ska även finnas en funktion som gör det möjligt att exkludera sökord, för att minskar risken att annonserna dyker upp tillsammans med innehåll som ett företag inte vill förknippas med.
Det var rätt väntat att Tiktok skulle lägga till sökannonser, precis som Instagram gjorde i våras. Det har visat sig att unga användare allt oftare vänder Google ryggen och istället söker via de sociala tjänsterna. De båda apparna tar med andra ord stora kliv in på Googles domäner.
Något som lär påverka hur man arbetar med SEO och sökordsmarknadsföring – men även var.