Tiktok-kreatörernas kritik mot Matilda Djerf och Djerf Avenue

Påstått upphovsrättsintrång och oskyddade personuppgifter. 

Det har varit stormigt kring Matilda Djers klädmärke Djerf Avenue. Det var i helgen som flera flera personer tog till Tiktok för att dela med sig om hur deras videos blivit borttagna och anmälda för upphovsrättsintrång av varumärket. Resultatet av en sådan anmälning är att kontona får mindre spridning och kan vid upprepning leda till att kontot helt stängs ner. Flera av de konton som delat med sig av upplevelsen är mikroinfluencers som i sina Tiktok-videos delat med sig av stilinspiration och tips på var man kan hitta plagg som liknar Djerf Avenues. Ett av dessa plagg ska ha varit en mönstrad pyjamas, där Matilda Djerfs varumärke menar att de har upphovsrätt på trycket.

Använde sig av externt företag

I flertalet videos på Tiktok kritiserades företaget för att ha gett sig på mikroinfluencers som skapar innehåll av plaggen, istället för de företag som tillverkar kopiorna. Djerf Avenue har efter det gått ut med ett offentligt meddelande på Instagram och Tiktok och förklarat att de använt ett extern företag för att bevaka varumärkets upphovsrätt och eventuella intrång av denna. De ska nu har förtydligat för företaget att de ska fokusera på tillverkarna och inte kreatörerna. Djerf Avenue ska enligt uttalandet också kontakta de drabbade kreatörerna för en dialog.

För att skydda såväl oss själva som våra designers och samarbetspartners har vi rutiner för att motverka sådant. Detta är ett globalt problem och inget som är specifikt för oss – varför vi känner att vi inte kan uttala oss mer i frågan än vad vi redan gjort på vårt Instagramkonto, skriver företaget i ett mail till Expressen.

Trots uttalandet fortsätter företaget att få kritik för sitt tilltag och i flertalet klipp på Tiktok ifrågasätts det varför varumärket lägger tid och resurser på att försöka förhindra billigare kopior. Andra ställer sig frågande till hur bedömningen av upphovsrätten gjorts, då även videor som innehåller andra plagg än den tidigare nämnda pyjamasen har tagits ner, plagg som enligt kritikerna inte kan anses vara unika för Djerf Avenue.

Kunders uppgifter låg tillgängliga för utomstående

Samtidigt som företaget anklagas för att radera kommentarer och inte bemöta kritiken eller ta tillräckligt mycket ansvar för hur de påverkat mindre influencers konton, verkar Djerf Avenue dessutom haft problem med att hålla sina kunders personliga data säker. Enligt ett mail som ska ha gått ut till flera av varumärkets kunder har en säkerhetsrisk upptäckts då personlig data från kunder varit tillgänglig för obehöriga att ta del av. Uppgifterna rör bland annat namn, adress, telefonnummer och köphistorik. I mailet skriver Djerf Avenue att de inte kunnat hitta några indikationer på att uppgifterna ska ha spridits vidare och att inga betalkortsnummer varit tillgängliga i sin helhet.

Enligt mailet som gått ut till de drabbade kunderna ska företaget som hanterar kundernas personliga data ha upptäckt säkerhetsrisken under samma dag som den uppstod och omedelbart blockerat tillgången för utomstående. Händelsen är också anmäld till Integritetsskyddsmyndigheten, enligt GDPR.