Tiktok satsade 400 miljoner på en tagg – fick 200 miljarder visningar

När vi tänker på sociala medier så är det främst fyra användningsområden som kanalerna används till idag – privata uppdateringar, inspiration, underhållning och att sprida marknadsföring. Men på senare tid har en annan grupp fått allt mer uppmärksamhet från användarna, nämligen informations- och utbildningsinnehåll.

Så sent som i förra veckan skrev vi om ST-läkaren Tracy Ghattas som sprider hälsoinformation till den unga generationen på Tiktok med stor framgång. Och det verkar som att det just på Tiktok som intresset för att lära sig nya saker och ta in ny information har ökat på senaste tiden.

Annons:
Annons:

Innehåll med hashtaggen #learnontiktok, samt den svenska motsvarigheten #lärdigpåtiktok, är idag taggar som växer snabbt. Enligt Resumé ligger antalet visningar för den engelska hashtaggen på över 200 miljarder visningar just nu, och den svenska på cirka 200 miljoner visningar.

Men intresset för den här sortens innehåll kom inte från ingenstans. Hashtaggarna startades nämligen av Tiktok, som just ville ge mer plats åt innehåll kopplat till kunskap på sin plattform. För att lägga en grund få ut content på detta tema satsade Tiktok 50 miljoner dollar, cirka 440 miljoner kronor, på en fond så att experter, pedagoger och organisationer skulle kunna börja skapa utbildade och informerande innehåll.

Något som visade sig vara en succésatsning. Användare nappade snabbt på idén och hashtaggarna börjades användas fort av andra användare.