TV-profilen kliver in på ny arena – ”skillnad på råd från en influencer”

Kalle Norwald (Fotograf: Freddie Boston)

Kalle Norwald är en man med många bollar i luften och många titlar. Han är sexolog, författare, TV-profil och nu även podcast-kreatör. Den senaste blev officiell för någon vecka sedan när hans poddsatsning ”Hur är det med sexlivet?” lanserades tillsammans med Acast.

Hur har podden tagits emot? 

Jag är mycket nöjd med siffrorna med tanke på att det är en ny podcast och jag är ny på den arenan. Det är en otrolig lyx att få sitta med kollegor och vänner och prata om teman som vi alla brinner för, säger Kalle Norwald till Influens.se och fortsätter:

Lyssnarreaktionerna har varit väldigt fina. Jag har fått många meddelanden om att de har lyssnat på avsnitt tillsammans med partner eller vänner som har lett till viktiga samtal på hemmaplan. Detta är en av anledningarna till att jag starta podden.

Förutom podden är Kalle aktuell i SVT:s program ”Gift vid första ögonkastet”, där han – tillsammans med andra terapeutkollegor – matchar ihop ofrivilliga singlar till äktenskap. I vintras släppte han även en bok om ämnesintegrerad sexualkunskap, som ska ge stöd till lärare. Och idag är han även i sluttampen med att skriva klart nästa bok som ska släppas i höst.

Du syns och hörs på många håll, men hur hamnade du på den här karriärvägen?

Jag har alltid vetat att jag vill jobba med människor. Det var en insikt som kom till mig redan i grundskolan. Att det blev just sexuell- och reproduktiv hälsa som blev min bana är lite mer oklart. Jag har sen barn alltid dragits till de teman som vuxna hyschat kring när barnen kommit in i rummet. Sen om det faktiskt var sexualitet har jag idag ingen aning om, kunde ju lika gärna varit vilka julklappar som ska införskaffas.

Trots att kampen om att ämnen kopplade till sex och relationer ska normaliseras i vårt samhälle upplever Kalle att det fortfarande är ”lite blandat” ur hans perspektiv. Därför valde han att starta podden där ämnet kan granskas, och frågor lyftas, ur olika perspektiv.

Jag vill nå ut till fler. Jag undervisar mycket i sexualitetslära i stängda rum på olika arbetsplatser men med podden får fler ta del av kunskap och mina erfarenheter från terapirummet, så kan vi i bästa av världar få till en bättre värld! säger Kalle och tillägger:

Jag ser ett större intresse för frågorna och många som söker information på arenor där en kanske inte blir betraktad. Det är ytterligare en anledning till att podd-formatet är så bra! Ingen behöver nödvändigtvis veta att en sitter på bussen och lyssnar på mig prata om onani eller sexsnack. Och ändå får den som lyssnar lära sig saker eller få saker bekräftade.

Men trots att Kalle ofta kliver ut i det offentliga strålkastarljuset och har över 13 000 följare på Instagram, ser han sig själv inte som en influencer.

Jag har jobbat med det i vissa sammanhang när företag har velat kombinera sina hjärtefrågor med mina, så att det tillsammans blir något nytt. Exempelvis mäklarfirma och sexologi, hur blir det att flytta ihop och skapa nytt liv tillsammans?

Enligt Kalle är influencers många gånger en bra kanal att välja om man vill lyfta/uppmärksamma ett ämne, i det samhället vi har byggt upp idag. De kan ofta komma nära sina följare och påverka dem med sina åsikter, men det är samtidigt något som man bör ha med i bakhuvudet – att det är deras åsikter.

Det är i alla fall en väg att gå. Genom språk kan vi skapa våra verkligheter, och om vi får det språket av en influencer eller psykoterapeut kanske inte för alla spelar någon roll. Samtidigt ska en alltid vara källkritisk. Det är skillnad på råd från en influencer som kanske går på sina egna erfarenheter och en psykoterapuet med många års erfarenhet och studier i mänskliga beteenden.

Hur ser annonsörer på att synas eller höras i kanaler kopplade till sex-ämnen? Har du märkt att de kan finnas något ”tvivel” från deras sida ibland? 

Jag tänker att många företag säkerligen ser på sexualitet med något perversa glasögon. Att det endast är det praktiska som sex handlar om. Men det är ju endast ett perspektiv. Bara val av modeller i olika kampanjer kan vara en sexologisk insats, att ha modeller av samma kön exempelvis. Sen finns det en viss tendens att vissa företag översexualiserar och vill sälja typ elvispar med nakna kroppar. det är en annan sida av myntet, avslutar Kalle Norwald.