United Influencers intar nya länder – får dragkraft av amerikansk jätte

Istvan Beres och Jakob Wigselius

”En solid och långsiktig strategi”.

United Influencers, som bedriver verksamhet i Sverige och Norge, breddar spelplanen. Nu krokar bolaget arm med den amerikanska mediekoncernen Hearst, och riktar in sig på att erövra Italien och Schweiz.

Vi har idag en en väldigt intressant ”go to market”-strategi som vi har hög tilltro till. Sverige och Norge har varit, och är, relevanta pilotmarknader men vi ser allt större vikt vid att ha lokal närvaro på fler marknader för att kunna ge våra kunder bästa möjliga lösning. Det är också via expansion till nya marknader som vi ser störst potential för att skala United Influencers framöver, säger Jakob Wigselius, vd för United Influencers, i ett pressmeddelande.

Det som spelar en betydande i bolagets expansionsstrategi är systerbolagets Mikz plattform, som har byggts och utvecklats sedan 2015.

Behovet av rätt teknik går inte att överskatta och i takt med att antalet profiler har växt till nästintill oräkneliga mängder så behövs verktyg för att samla både självständiga profiler och alla de hundratals agenturer som finns runtom Europa och världen. Vi ser därför att licenstagare av plattformen med lokal förankring likt Hearst ger oss bästa möjliga förutsättning att expandera, säger Jakob Wigselius och fortsätter:

Hos denna typ av aktörer finns ofta redan ett aktivt arbete med influencer marketing, men behovet av rätt teknik som kan effektivisera allt från avtal till statistik och betalningsflöden är ofta stort. Samtidigt har man som stor mediekoncern enorma fördelar genom sitt stora kontaktnätverk och sina möjligheter att paketera flertalet olika medieslag.

LÄS ÄVEN: United Influencers slog 10 miljoner i Sverige – koncernen närmar sig 10 miljarder

United Influencers styrelseordförande Istvan Beres är glad över att öppna bolagets nya kapitel:

Timingen för partnerskapet med Hearst är optimal med anledning av att United Influencers är ett av de få bolag som tidigt fått tillgång till Tiktoks åtråvärda API. Denna tillgång möjliggör förstapartsdata för alla samarbeten som strömmar genom plattformen vilket medför att vi kan verifiera statistik från Tiktok-profiler, och följa all statistik från våra samarbeten direkt i vår egen plattform, oavsett var i världen profilerna befinner sig. Detta gör det möjligt för oss att bygga en solid och långsiktig strategi för alla våra kunder som har ett behov av att öka sin närvaro på Tiktok utöver de övriga plattformar som vi redan haft stöd för under ett antal år.