”Uppdrag: Mat” lämnar Aftonbladet – profilen satsar på eget produktionsbolag

Mauri Hermundsson

”Både vemodigt och pirrigt.”

Mauri Hermundsson toppade listan över svenskarnas mest populära Youtube-klipp 2023. Klippet var ett avsnitt ur serien ”Uppdrag:mat”, en serie som producerats inhouse av Aftonbladet. Avsnitten i serien når ofta miljoner visningar på Youtube och kanalen har 655 000 prenumeranter. Nu står det klart att programledaren och Aftonbladet kommer gå skilda vägar, åtminstone delvis.

Under våren kommer Mauri Hermundsson att lämna Aftonbladet för att istället satsa på sitt nystartade produktionsbolag, ”Mustig Produktion AB”.

Det är rätt tid att göra den här förändringen. Vi ser med glädje att ”Uppdrag: Mat” genom det här kan fortsätta lyftas till nya nivåer, men också att det ökar möjligheterna för programmet och för Mauri att utveckla nya koncept, inte minst på Youtube, säger Shirine  Bauer, affärschef video, podcast och feature på Aftonbladet, i ett pressmeddelande.

Samarbetet med Aftonbladet kommer att finnas kvar men i andra former, exakt hur samarbetet kommer se ut framgår däremot inte.

Jag har haft fantastiska år på Aftonbladet och fått enorm frihet att hitta på nya saker som fått växa. Jag har också haft underbara kollegor som på olika sätt varit avgörande för att programmet blivit vad det blivit. Det är både vemodigt och pirrigt att nu gå vidare och försöka stå egna ben, men jag tror att både jag och Aftonbladet är eniga om att det här är rätt tidpunkt. Förhoppningen är att det kommer gynna både programmet och Aftonbladet att driva vidare det i en annan form, även om vårt samarbete fortsätter i ny skepnad. Jag är sjukt taggad på att försöka ta med allt jag lärt mig till ett nytt produktionsbolag, säger Mauri Hermundsson i en kommentar.