Varumärken vägrar betala ut ersättning till Pontus Rasmusson – ”en väckarklocka”

Johannes Gustavsson samt skärmdumpar från Pontus Rasmussons Instagram

”Vi har nu tagit bort honom från plattformen”.

Influencern Pontus Rasmusson är ännu en gång i blåsväder. Den här gången rör det sig om inlägg märkta med ”samarbeten” och ”adlinks” på Pontus Instagramkanal. Varumärken som Pontus ska ha gjort reklam för tar nämligen avstånd från honom, och vägrar betala ut ersättning för marknadsföringen han gjort.

LÄS MER OM: Pontus Rasmusson

För att göra det hela klarare: Länkarna som Pontus Rasmusson har använts sig av är så kallade affiliatelänkar, som genererar någon procents ersättning för varje klick eller köp via länken, till den som delar länken.

Oftast finns det ett nätverk som är en mellanhand, mellan annonsör och influencer. Vilket också komplicerar det lite i det här fallet, när det är tre parter – annonsören, nätverket och influencern – som ska komma överens om vem som gjort rätt och fel, säger Johannes Gustavsson, vd på Infly och influencer marketing expert, i en intervju med SVT.

På frågan vad annonsörerna har för ansvar vid såna här kontrakt, förklarar Johannes att det specifika fallet med en profil som varit på tapeten ett tag kan se ut att komplicera det hela:

Det blir en väldigt speciell situation nu när det är just Pontus Rasmusson, som varit uppe på löpsedlarna ganska många gånger nu. Det är inte helt lätt, kan jag tänka mig, för varken annonsör eller nätverk att säga hur man ska förhålla sig till detta. Även om man kan avbryta avtalet juridiskt så kanske inte det alltid är rätt väg att gå, gentemot följarna och konsumenterna.

Men huvudansvaret för all marknadsföring som görs ligger ju faktiskt hos företaget som är avsändaren. Men med det sagt så har ju också influencern också ett ansvar för innehållet den skapar, så det är inte helt okomplicerat.

För att företag och varumärken ska finnas i ett affiliatenätverk måste de ha tecknat avtal med nätverket. Men enligt flera varumärken ska Pontus Rasmusson ha tagit del av reklamlänkarna ”på ett otillåtet sätt”, skriver SVT.

Leksaksföretaget Micki är ett av dem som menar att Pontus länk ska ha skapats på fel sätt. Micki ska ha gett sin affiliatepartner ett ”tydligt regelverk” för vilka influencers som får skapa reklaminnehåll för varumärket.

Pontus Rasmusson har både tidigare och i närtid uttryckt sig på ett sätt som vi anser är mycket olämpligt. Vi ser därför allvarligt på att han, trots detta, har kunnat skapa en sådan länk. Micki kommer inte att betala ut ersättning till Pontus, skriver marknadschef Sara Gröndahl, till Kulturnyheterna.

Modevarumärket Björn Borg ska också ha meddelat att det ”inte ska vara möjligt” att influencers ska kunna göra reklam utan företagets kännedom. Björn Borg ska inte heller betala ut ersättning till Pontus Rasmusson.

Omständigheterna kring det här fallet är unika. Det är en väckarklocka och leder till att både affiliatebolagen och vi kommer att se över våra rutiner, säger Pernilla Johansson, kommunikationschef på Björn Borg.

För Resumé förklarar Emma Lidfeldt, marknadschef på Björn Borg, att företaget vanligtvis gör unika länkar för sina samarbetspartners, så att de sedan kan följa upp resultatet efteråt. Men länken som Pontus ska ha använt har gått via plattformen Metapic, och är en äldre sorts länk.

Vi har anmält inlägget men inte inlett en dialog med Pontus Rasmusson direkt, vi bedömer att det inte kommer leda någonstans. Det är helt enkelt inte värt vår tid. Vi har varit i kontakt med affiliatenätverket Metapic och han är blockerad men har kommit åt en gammal inloggning. Vår rutin är att profiler ansöker om att få använda affiliatelänkar via våra nätverk men i det här fallet har han som sagt, enligt Metapics kommentar, kommit åt en gammal användare, säger Emma Lidfeldt.

Affiliateplattformen Metapic kommenterar händelsen:

Vi har inte aktivt accepterat Pontus Rasmusson i vårt nätverk och har nu tagit bort honom från plattformen. Vi tar helt avstånd från hans contentskapande.

Pontus Rasmusson ska inte ha svarat SVT eller Resumé för att ge sin sida av historien. På Instagram skriver han dock:

Självklart har jag samarbeten med de företag som jag marknadsför. Baserat på kommentarer och DM har dessutom företagen sålt och ökat sin försäljning kraftfullt tack vare den stora spridning jag gett de. Om företagen nu backar från att betala ut den provisionsersättning de är skyldiga att betala återstår att se, och jag kommer hålla er uppdaterade om vilka företag som inte betalar de influencers som gjort reklam för dem. Fast ni behöver inte vara oroliga för blir det några problem med att de inte skulle betala ut det de är skyldiga till en av landets största influencers löser vi det via mitt fantastiska team och advokat.