VD:n om den nya sociala plattformen: ”Tvärtemot det som Meta gör för att tjäna pengar”

Claes Mårtén, vd bld

Svårkopierat koncept i nya appen mycket på grund av ”en hemlig algoritm”.

I tisdags höll vd:n Claes Mårtén en dragning för de som investerat i den kommande sociala medie-plattformen Bld. Det var första gången som investerarna fick se själva slutprodukten. Under den senaste investeringsrundan har man bara fått lyssna på Claes, som förklarat den stora idén.

Influens.se passade på att göra detsamma, och satte sig ner med Claes Mårtén.

Vi vill demokratisera de sociala medierna. Bakgrunden är att sociala medier har gjort massa bra saker på den här jorden, men i dag gör de inte lika bra saker längre. Sociala medie-bolagen är numer teknikbolag som har som yttersta mål att göra oss så beroende som möjligt av deras appar vilket ger en massa negativa konsekvenser. Så för två år sen kände jag att “jag måste göra något åt det här”, säger Cleas.

Engagerat förklarar han att ett bolag som Meta vill att alla pengar från annonsörer ska läggas på Metas egna annonser och inte till betalda samarbeten med influencers. Det gör att algoritmerna går mot att man ska vara kvar så länge som möjligt i appen på ett passivt sätt, för att Meta ska få fler tillfällen att exponera användaren för annonser.

På kontoret brukar vi säga att 90 procent av all tid som läggs av användarna på Instagram läggs på innehåll från ungefär två procent av kontona. Då får man endast se inlägg från två procent, som visar upp ett perfekt liv. Det är detta mönster vi vill bryta. Vår vision är att kanske 40 procent av användarna ska stå för de där 90 procenten av tiden. För som det är nu så blir det otroligt odemokratiskt. Du blir inte exponerad för olika etniciteter, bakgrunder, religioner eller kulturer, det blir bara den här lilla lilla klicken.

När appen lanseras, eventuellt i skiftet mellan november och december, kommer man inte att vara exklusiva likt Facebook, Spotify, Instagram eller Clubhouse var i början. Den som minns kommer säkert ihåg att man behövde bli inbjuden av en annan användare, för att kunna registrera sig på en av de populära apparna när de lanserades. Allt för att skapa en exklusiv känsla och bygga hype. Men den strategin kommer Bld inte att använda. Den nya plattformen ska samla ett antal kreatörer i ett ambassadörsprogram, inför lansering, där de kommer att få lära sig använda plattformen. Därefter kommer Bld att släppas brett till alla.

Sociala medier funkar ju bara när det är socialt mellan människor så då måste du ha andra människor på plattformen. Så nu sitter vi med ett stort antal personer i branschen, allt från managers till de största profilerna, med profilerna själva och även microinfluencers och försöker reda ut “hur gör vi det här?”.

Eftersom Bld går på tvären mot till exempel både Tiktok och Instagram, och bygger en algoritm som främjar skapande istället för passivt tittande, så kommer man inte heller ha några annonser direkt från varumärken i sitt flöde. Enligt Claes Mårtén är företagsannonser – alltså inte influencersamarbeten – på sociala medier, influencers största fiender. Han förklarar att det beror på att den typen av reklam styr trafiken från influencern, som i sin tur kan kan leda till att man tappar annonsören. På Bld kommer annonsörerna vara tvungna att gå via influencers, för att sprida sin marknadsföring i appen.

Men hur ska Bld tjäna pengar på det?

För att ett företag överhuvudtaget ska få synas på plattformen, trots att de går genom en influencer, så kommer de behöva betala en avgift till oss. Så de betalar till oss i första läget sen kommer de betala till influencern. Baserat på den spridning det sen får så tar vi också en del av den kakan. I dag är nästan all marknadsföring en envägskommunikation och det vill vi förändra genom ett skapande på vår plattform. Ett företag behöver inte trycka upp en bild på sin produkt och säga “köp vår produkt” i stället kommer de vilja se till att människor skapar innehåll tillsammans med sin influencer och sitt varumärke, säger Claes.

Namnet Bld är ju väldigt stilrent som logotyp men det är svårt att veta hur man ska säga det?

Det uttalas ”BOLD”, som kommer ur det vi vill att folk ska vara och göra; “dare to share, be bold”. Vi vill uppmuntra att folk ska delta och dela sitt liv. Vi kommer inte heller ha någon funktion för att markera att man gillar ett inlägg, för vi har identifierat problemet att folk låter bli att skapa eget material utifrån rädslan att inte få några eller bara få gillamarkeringar. Vi kommer lyfta innehåll som är bra, samt plocka bort inlägg som strider mot vårt regelverk Allt för att skapa ett positivt och demokratiskt flöde.

Vilka influencers kommer vi då att få se på plattformen?

Såklart har vi Samir Bdran och Viktor Frisk, som också båda är investerare. Jag känner Viktor personligen och på så sätt blev han investerare. Sen hörde han av sig till mig och berättade att även Samir ville investera och så klart fick han det, men de är de enda profilerna som investerat i dagsläget. Men utöver det så har vi bland annat Jonna Jinton, Johanna Öholm och Johnny Edlind. Sen är jag personligt bekant med Margaux Dietz, så hon har varit med mycket i den här processen. Sen finns det en del som kommer backa upp projektet som investerare, men vilka det är ska vi inte avslöja förrän allt är klart. Då kommer vi gemensamt gå ut med det.

En fråga som dök upp från investerarna på dragningen under tisdagen var “vad händer om Meta vill köpa upp oss”. En befogad fråga med tanke på att de har en historia av att kopiera eller köpa upp konkurrenter för att sedan lägga ner dem. Men enligt Claes så ska det av olika anledningar bli svårare med Bld.

Jag kan svara “nej de kan inte köpa oss” mycket på grund av att jag är majoritetsägare och jag kommer inte sälja. Sen finns det en faktor till och det är att vår unika konkurrensfördel inte är en funktion utan en hemlig algoritm. Den algoritmen är svårkopierad, just eftersom den är hemlig, men även om den skulle kopieras så går den tvärtemot det som Meta gör för att tjäna pengar. Så om de mot förmodan skulle få mig att sälja så skulle det vara för att lägga ner appen. Då kan man fråga sig om de verkligen vill ge sig själva en stämpel av att vara företaget som vill lägga ner en app som vill göra något gott, avslutar Claes.