Viktor Frisks Hipe Agency slår 8 miljoner kronor – släpper AI-utbildning

Gänget på Hipe Agency

”Mitt i den blommande AI-uppenbarelsen”.

Från 2,7 till nära 8 miljoner kronor. Så stor tillväxt har byrån Hipe Agency haft under 2022. Det skvallrar bolagets årsrapport om, som nyligen kommit in till Bolagsverket.

Hipe Agency är resultatet av ihopslagningen av Reach Media Group – som startades av influencern Viktor Frisk och entreprenören Jennie Sinclair år 2020 – och företaget Techposition PR. Hipe Agency blev till år 2021, och idag ägs det av techbolaget Nexer Group.

Bokslutet för 2022 är det första på totalt 12 månader. Det tidigare sträckte sig över 14 månader och var det första i bolagets historia.

För 2022 landade omsättningstillväxten på 196 procent och uppgick, som nämnt, till nära 8 miljoner kronor. Rörelseresultatet hade dock inte samma fart uppåt, men växte med 18 procent och landade på en vinst om cirka 466 000 kronor.

I rapporten skriver man att bolaget har vidareutvecklats till en full-servicebyrå under året som gått. Bolagets centrala fokusområden pekas ut till: strategisk kommunikation, PR och ”sociala medier med tydligt fokus på techbranschen”.

2022 var ett år med starkt fokus på att etablera en stabil organisation som kan leverera kommunikationsstöd till både ledningsgrupper och marknadsfunktioner på ett effektivt sätt med hjälp av senaste tekniken.

Gällande den ekonomiska utvecklingen kommentarar bolaget bara att ”utvecklingen av bolaget har lett till en ökad omsättning”. Och det ”tydliga fokuset på techbranschen” understryks på flera håll:

Vi välkomnade ny styrelseordförande Janko Lind, från Nexer AB, och har därmed tagit ytterligare ett kliv närmare techbranschen och möjligheten att dra nytta av synergier mellan Danir-gruppens företag. På kundsidan välkomnade vi flertalet kunder som är på en digital resa där vi bistått med strategisk rådgivning och handlingsplaner som satt dem på kartan, skriver bolaget i rapporten.

Efter att man stängt böckerna för 2022 har Hipe Agency lanserat ett nytt initiativ, just inom techkategorin – nämligen en ”utbildningsmodul som ska hjälpa företag att integrera AI-tjänster i det vardagliga arbetet”. Detta i samband med rekryteringen av Elcim Yilmaz, känd i branschen som ”Superturken”.

När vi kombinerade Hipe och Superturken var det mitt i den blommande AI-uppenbarelsen, som vi på bred front fått uppleva världen över. Snabbt blev det återigen en fråga om vilka som är benägna att lära nytt, implementera på egen hand och utveckla från sina förutsättningar som avgjorde upptagningsförmågan av all förändring.

Det fick oss att vilja ta fram verktyg för våra kunder, vilket resulterat i den två dagar långa och skräddarsydda utbildningen för alla som vill använda AI utifrån sina egna förutsättningar och behov. Det har på snabb tid blivit en djungel och vi leder våra kunder tryggt igenom den, säger Jennie Sinclair i ett pressmeddelande.

Utbildningstjänsten har fått namnet ”AI Manager” och innehåller fyra delar: AI-strategi och konsultation, implementering och styrning, utbildning och support och sist men inte minst: kommunikation och PR.