Wehype om nätverkens framtid: “Fortsatt värdefulla för de allra största”

Pressbild: Gustaf Smith, Emil Smith och Robin Åström.

Diversifierat erbjudande av kampanjer och program kommer vara avgörande.

Wehype hjälper annonsörer att nå influencers, eller kreatörer som de föredrar att kalla dem, inom gaming och e-sporten. Bakom bolaget står Robin Åström, vd och grundare, tillsammans med flertalet ägare.

När Resumé granskade några av de stora influencernätverkens senaste bokslut, stack Wehype ut som ett av de få nätverk som sett riktiga framgångar. 

Ett av våra huvudfokus har varit skalbarhet. Under 2022 har vi fortsatt att investera i teknik och infrastruktur som gör det lättare för både spelutvecklare och influencers att hitta rätt samarbeten som driver värde och effekt, skriver Robin Åström, vd och grundare av Wehype till Influens.

I den kartläggning som Resumé gjorde nämndes flera anledningar till att influencernätverk och agenturer har stött på motstånd, med röda siffror som resultat. En av anledningarna ansågs vara att nätverken och vad de erbjuder inte skiljer sig tillräckligt från varandra, vilket gör det svårt att konkurrera om både annonsörer och anslutna influencers. Möjligen har Wehype, som fokuserar på kreatörer och samarbetspartners inom spelvärlden, en av sina fördelar här. 

Wehype är en ”all-in-one” plattform för samarbeten mellan spelutvecklare och influencers, eller som vi kallar dom ”kreatörer”. Vi representerar alltså inga influencers exklusivt. Istället så kan influencers, eller agenturer som exklusivt representerar influencers, använda vår plattform för att hitta olika typer av samarbeten med spel baserat på deras innehållsmix och publik, förklarar Robin Åström.

Den tekniska utvecklingen och större automatisering av sociala medier har också bidragit till att influencers i allt större grad kan skapa och driva kampanjer på egen hand. Samtidigt har företag blivit allt mer medvetna om influencer marketing och kan själva kontakta och göra affärer med önskade influencers. Robin Åström tror dock inte att nätverken och agenturers framtid är helt uträknad. 

Top 0.1% av influencers kommer fortfarande att finna stort värde i att ha ett management eller agentur som kan hjälpa till att hantera alltifrån PR, till strategier och kampanjer. Samtidigt ser vi en ”medelklass” av influencers som blir allt större. För att kunna serva dessa effektivt tror jag att teknik i kombination med ett diversifierat erbjudande av kampanjer och program att vara avgörande, skriver Robin Åström i en kommentar.