Youtube ska satsa på podcasts – hoppas generera 18 miljarder i år

Susan Wojcicki vd på Youtube (Foto: Linkedin)

Podcast-formatet växer och tar allt mer mark, och nu vill även videoplattformen Youtube få en bit av kakan. Företaget är nu nämligen ute efter en person som kan axla en helt ny roll på bolaget, en chef för podcasts. Det rapporterar Bloomberg.

Idag laddar flera podd-program upp sina avsnitt på Youtube, och många släpper avsnitten både på viedoplattformen och i de kanaler som är ämnade för podcasts. I den svenska poddvärlden arbetar till exempel humorduon Tom Ljungqvist och Petter Egnefors på det viset. Och sett till den internationella marknaden så fanns bland annat en av världens största podcasts, ”The Joe Rogan Experience” med mer än 11 ​​miljoner prenumeranter, på Youtube. Podden köptes dock upp av Spotify i fjol.

Youtube har med andra ord redan en målgrupp som är intresserad av att lyssna på ljudformat via plattformen, och nu är planen att satsa på att utveckla det konceptet.

Vi söker efter en chef som ska organisera och hantera miljontals podcasts som redan finns på vår plattform, säger en talesman för Youtube till nyhetssajten.

Under förra året drog YouTube in nära 20 miljarder dollar, cirka 175 miljarder kronor, i annonsförsäljning. Den befintliga podcastdelen omsatte dock knappt 1 miljard dollar, runt 8,8 miljarder kronor. Men i år hoppas bolaget på att podcastverksamheten ska dubbla intäkterna.