Slutlig dom har fallit: Kenzas inlägg räknades som reklam – vitet höjs

Kenza Zouiten.

Influencern Kenza Zouitens bolag Kenza Zouiten AB döms av Patent- och marknadsöverdomstolen till ett vite på en halv miljon kronor. Det innebär en rejäl höjning av det tidigare vitesbeloppet som låg på 200 000 kronor.

Bakgrunden är att influencern har befunnit sig i en tvist med Konsumentombudsmannen, sedan myndigheten valt att anmäla 31 av influencerns inlägg på Instagram, Youtube, Facebook och på Kenzas egen blogg. Myndigheten menade att inläggen – som visade upp ett glasögonmärke – borde ha reklammarkerats, medan influencern gjort gällande att bara två av dem utgjorde reklam.

Nu väljer alltså Patent- och marknadsöverdomstolen att gå på myndighetens linje.

Domstolen delar inte influencerns uppfattning. Domstolen skriver att det är flera andra inlägg som också har ett kommersiellt syfte och som har gjorts för att främja glasögonmärket. Detta eftersom domstolen bland annat anser att en resa till Zanzibar, där fotografier för reklamkampanjen togs och som bekostades av glasögonföretaget, var en del av ersättningen för uppdraget, heter det i ett pressmeddelande från KO.

Domen går inte att överklagas vidare. Därmed har ärendet nått vägs ände och KO konstaterar att domen utgör ”ett vägledande avgörande för vad som är grunden för ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer”.

Det är bra att domstolen nu avgjort vad som kan bedömas som reklam i en influencers inlägg i sociala medier. Följden bör bli att influencers blir noggrannare med att reklammarkera det som är marknadsföring. Det är bra för följarna att enkelt se vad som är reklam och vad som är influencerns personliga åsikter i flödet, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i en kommentar.

Influens.se har sökt Kenza Zouiten.